ProRail-directeur wil spoor geschikt maken voor twee keer zoveel treinen

Om de snelle groei van treinreizigers en goederen aan te kunnen de komende jaren, moeten twee keer zoveel treinen over het Nederlandse spoor gaan rijden.

Ook moeten de treinen korter op elkaar gaan rijden met hogere snelheden. Dat zegt ProRail-directeur Pier Eringa maandag in De Telegraaf. Hij waarschuwt dat het spoor muurvast loopt als het niet op de schop gaat.

"De spoortechniek dateert op veel plekken van net na de oorlog. Vergelijk het met zwart-wittelevisie. We moeten met onze tijd mee, ook qua kennis", zegt Eringa in de krant.

Volgens hem kan de capaciteit op het spoor worden vergroot dankzij het nieuwe veiligheidssysteem ERTMS, dat ervoor zorgt dat een trein niet meer door een rood sein kan rijden. De uitrol voor dit systeem staat gepland voor 2024.

Zelfrijdend

Eringa voorziet in de toekomst elke tien minuten een intercity op drukke treintrajecten en de invoering van spoorboekloos rijden. Om dit te realiseren moeten er volgens hem extra rails, meer hogesnelheidswissels en dubbele spanning op de bovenleiding bij komen. Ook moeten de stations worden aangepast.

Daarnaast is Eringa van mening dat Nederland niet mag achterblijven met het testen van waterstoftreinen, die hun eigen elektriciteit opwekken, en zelfrijdende locomotieven. De spoorbeheerder heeft al aangekondigd nog dit jaar te beginnen met een reeks praktijkproeven met zelfrijdende treinen.

Volgens een prognose van ProRail zal het aantal treinreizigers de komende vijf jaar met 15 procent stijgen.

Lees meer over:

Dagelijkse nieuwsbrief

Dagelijkse nieuwsbrief
Elke ochtend rond 6.00 uur weten wat het nieuws wordt?
Tip de redactie