NS krijgt recordaantal meldingen op sociale media tijdens nieuwe dienstregeling

De Nederlandse Spoorwegen hebben maandagochtend zo'n zevenhonderd meldingen binnengekregen tijdens de eerste drukke ochtendspits sinds het ingaan van de nieuwe dienstregeling. Het gaat om de drukste ochtendspits op sociale media, aldus de NS. 

Volgens een woordvoerder gaat het om vragen, klachten of "negatieve berichten" die vooral via Facebook of Twitter werden verstuurd.

De mist, gladde sporen uitgelopen werkzaamheden bij Arnhem en Nijmegen zorgden maandagochtend voor problemen op het spoor, waardoor het "heel erg druk" was, aldus de NS. Volgens de NS was het wennen voor de reizigers en het spoorbedrijf zelf. ''We hebben iedereen ingezet. Maar het was wel beheersbaar.''

De meeste klachten die de NS kreeg, gingen over aangepaste vertrektijden en vertreksporen. Een woordvoerder spreekt van de "de drukste dag ooit" op sociale media. De NS presenteerde zondag de grootste veranderingen in de dienstregeling in de afgelopen tien jaar. 

Voorbereid

Volgens de NS is de nieuwe dienstregeling maandag zonder grote incidenten ingegaan in de ochtendspits. Ondanks de grote drukte is de vervoerder tevreden. De komende dagen wordt nog ingezoomd op details, om te zien waar de verbeterpunten liggen. Maandag is op twaalf stations extra personeel aanwezig om reizigers op weg te helpen.

De NS heeft de indruk dat reizigers maandag voorbereid op reis zijn gegaan. Veel mensen hebben zondagavond nog informatie opgevraagd. Het ging om zeven miljoen reisadviezen. ''Dat is een absoluut record. Al zijn dit niet zeven miljoen mensen, want veel reizigers vragen meerdere adviezen. Maar we zagen zondag overdag al dat veel mensen ns.nl en de NS Reisplanner raadpleegden.''

Klachten

Reizigersorganisatie Rover kreeg in de week voordat de nieuwe dienstregeling van kracht werd een record van 1.600 klachten binnen van reizigers. De meeste klachten gingen over de stations Amsterdam Lelylaan en Duivendrecht bij Amsterdam, waar minder treinen stoppen en reizigers langer onderweg zijn. 

In het zuiden van Nederland zijn reizigers naar Tilburg Universiteit langer onderweg, net als mensen die met de intercity vanuit Venlo en Eindhoven naar de Randstad reizen. Ook station Dordrecht komt er volgens Rover slecht vanaf, omdat daar sinds deze week veel minder intercity's stoppen dan eerder het geval was. 

Bekijk de actuele situatie op het spoor.

Lees meer over:

Dagelijkse nieuwsbrief

Dagelijkse nieuwsbrief
Elke ochtend rond 6.00 uur weten wat het nieuws wordt?
Tip de redactie