NS verandert incheckregeling voor kortingskaarten

De NS heeft de incheckprocedure voor kortingskaarten aangepast. Het is tegenwoordig niet meer mogelijk voor iemand die tijdens de spits instapt om na 9.00 uur snel op een tussenstation uit- en in- te checken om verder te reizen op een daltarief.

Iemand die uit- en dan weer incheckt bij de NS moet voortaan 35 minuten wachten.

De regeling is sinds 1 september van kracht, bevestigt de NS na berichtgeving van de Volkskrant. De vervoerder heeft de nieuwe constructie een aantal maanden geleden gecommuniceerd via de website. "Maar uit alle reacties kunnen we opmaken dat we in de communicatie wellicht wat steken hebben laten vallen", erkent een woordvoerder.

De NS komt met deze aanpassing naar eigen zeggen tegemoet aan klachten van reizigers die door de oude regeling dagelijks te veel moesten betalen.

Maas in het systeem

"Het sluiten van de OV-poortjes heeft tot een aantal problemen geleid", legt de woordvoerder uit. Zo moeten reizigers die op sommige stations overstappen, zoals Hilversum Centraal, uit- en dan weer inchecken. Hierdoor werden mensen die de reis begonnen volgens een 'daltarief’ opeens gedwongen om verder te reizen volgens het dure tarief.

De NS stelt dat door dit probleem dagelijks zo’n 20.000 reizigers werden gedupeerd. "We snappen dat het ook de andere kant opwerkt", legt de zegsman uit. "Mensen die in daltarieftijd snel wilden uitstappen en uit- en inchecken op een tussenstation, kunnen dat niet meer doen. Dat was geheel legaal, maar het was vanuit ons perspectief wel een maas in het systeem. Die hebben we nu onbewust gedicht."

De vervoerder heeft de wijziging besproken in het overleg met consumentenorganisaties en het ministerie van Infrastructuur. Grote wijzigingen dienen in dit overleg te worden aangekaart. 

Strategische redenen

Reizigers met een dalurenkaart krijgen buiten de spits 40 procent korting. De spitstarieven gelden van 6.30 tot 9.00 uur en van 16.00 tot 18.30 uur. De NS wil "om strategische redenen" niet zeggen hoeveel Nederlanders zo’n dalurenkaart hebben. Ook kan de NS geen cijfers geven over hoeveel mensen profiteren van snel uit- en inchecken op tussenstations en hoeveel geld de vervoerder hiermee misloopt.

De NS en consumentenorganisaties Rover en OV-loket hebben sinds 1 september allemaal enkele tientallen klachten ontvangen van boze reizigers. "We hebben wel ingestemd met de aanpassing die gedupeerden helpt, maar zeker niet met de aanpassing die andere reizigers meer geld kost", aldus een woordvoerder van Rover.

Technische onkunde

De organisatie gaat de gang van zaken dinsdag aankaarten tijdens het maandelijkse overleg. "Het is technische onkunde als de NS zegt dat ze beide regeling tegelijk moet aanpassen", stelt de zegsman. "In het ideale scenario zou een OV-chipkaart zelf registeren wanneer het daltarief ingaat. Maar dat zou vermoedelijk netto niet in het voordeel van de vervoerders zijn."

Reizigers die perse van het voordeel van de overgang van spits- naar daltarief willen profiteren, kunnen in theorie een tweede OV-chipkaart aanschaffen, suggereert de NS.

De Volkskrant adviseert op een overstapstation eerst uit te checken bij de NS, dan bij een andere vervoerder in- en weer uit te checken en vervolgens weer in te checken bij de NS. Dit is wél mogelijk binnen twee minuten.

Lees meer over:

Dagelijkse nieuwsbrief

Dagelijkse nieuwsbrief
Elke ochtend rond 06.00 uur weten wat het nieuws wordt?
Tip de redactie