Vakbond treinpersoneel schrijft brandbrief over veiligheid noordelijke spoor

De Vakbond Voor Rijdend Personeel (VVMC) heeft in een brandbrief aan vervoerder Arriva zijn zorgen geuit over de veiligheid op het spoor in de noordelijke provincies.

Arriva huurt vaak uitzendmachinisten in om het tekort aan personeel op te vangen. Volgens vakbondsbestuurder Wim Eilert van VVMC krijgen deze uitzendkrachten te weinig tijd om het vak goed te leren. Dit heeft geleid tot verschillende incidenten.

Zo zijn stations voorbij gereden, wordt er te vroeg of te laat geremd of naderen de treinen met te hoge snelheid een station.

Van ernstiger aard was onlangs een incident in het Groningse Uithuizermeeden waarbij een uitzendmachinist van Arriva een rood sein over het hoofd zag. De trein kwam uiteindelijk op een overweg tot stilstand.

De vakbond kondigde donderdag ook een werkonderbreking van machinisten en conducteurs aan op het traject Emmen-Zwolle. Ze leggen vrijdagochtend het werk neer uit onvrede over het cao-akkoord dat andere bonden met Arriva hebben gesloten. De bond vindt de gemaakte afspraken te mager.

Arbeidsvoorwaarden

Spoorwegpersoneel bij Arriva stapt steeds vaker over naar de NS, die volgens Eilert betere arbeidsvoorwaarden kent. Om de uitstroom op te vangen zet Arriva uitzendkrachten in. "Om een baanvak te leren kennen heb je twee tot drie dagen nodig. De uitzendmachinisten bij Arriva moeten zeven trajecten in het noorden in die paar dagen leren kennen. En dat is veel te weinig opleidingstijd", zegt Eilert.

"Wij nemen uitdrukkelijk afstand van het verband dat wordt gelegd tussen de veiligheid op het Noordelijke spoor en de inhuur van machinisten", reageert Arriva. "Veiligheid staat bij ons altijd voorop. Al onze machinisten hebben een machinistenvergunning, weg- en materieelbekendheid, en hebben het examen met goed gevolg afgelegd."

Lees meer over:

Dagelijkse nieuwsbrief

Dagelijkse nieuwsbrief
Elke ochtend rond 6.00 uur weten wat het nieuws wordt?
Tip de redactie