Rijkswaterstaat maakt strooiwagens winterklaar

De temperaturen zijn nog zomers, maar Rijkswaterstaat is al bezig met de voorbereiding op de winter. Deze week worden alle strooiwagens en sneeuwschuivers getest en winterklaar gemaakt.

Ook krijgen de chauffeurs van die wagens een opfriscursus en verkennen ze de nieuwe strooiroutes.

De hoeveelheid strooizout is al op peil. In juli is de voorraad met 50 miljoen kilo aangevuld tot 200 miljoen kilo.

Voor Rijkswaterstaat loopt het gladheidseizoen van 1 oktober tot 1 mei. De dienst heeft ruim 540 strooiwagens en 350 sneeuwploegen tot zijn beschikking.

Firestorms

Daarnaast zijn er twee Firestorms operationeel. Deze worden ingezet waar de ijslaag zo dik is dat gewone strooiwagens niets meer kunnen uitrichten. Ze spuiten onder hoge druk een speciale zoutoplossing van 60 à 70 graden op de ijsplaten, die daardoor meteen smelten.

Ook beschikt Rijkswaterstaat over een zogeheten filesproeier. Die spuit vanaf de vluchtstrook een zoutoplossing onder de in de winterfile staande auto's door. Het verkeer kan daardoor weer gaan rijden.

Strenge winter

Het KNMI kan desgevraagd nog geen antwoord geven op de vraag of het een strenge winter wordt of niet. "Wij kunnen zo'n tien, elf dagen vooruit kijken", legt een woordvoerder uit. "Dus we kunnen daar nu geen zinnig woord over zeggen. Mensen die daar nu al uitspraken over doen, baseren zich nergens op."

Nederland kampte deze zomer met grillig weer: zware onweersbuien en hagelstenen richtten voor honderden miljoenen euro's schade aan. Het KNMI vreest dat de kans op dit soort hevige onweersbuien in de toekomst toeneemt, als gevolg van de klimaatveranderingen.

Dagelijkse nieuwsbrief

Dagelijkse nieuwsbrief
Elke ochtend rond 06.00 uur weten wat het nieuws wordt?
Tip de redactie