'Gevaarlijke situaties in trein door reizigers die te laat instappen'

Ongeveer de helft van alle conducteuren van de NS maakt dagelijks een gevaarlijke situatie mee in de trein omdat reizigers na het fluitsignaal nog instappen.

Dat blijkt uit een enquête onder 224 conducteurs, meldt de NOS.

De treinen lopen vertraging op omdat mensen hun voeten of zelfs kinderwagens tussen de deuren houden na het fluitsignaal om de deuren open te houden voor andere reizigers.

Ruim 70 procent van de conducteurs zegt dagelijks meerdere malen vertraging op te lopen omdat reizigers na het vertreksignaal nog instappen.

Xander Philips, hoofdconducteur bij de NS zegt tegen de NOS dat het te laat instappen "het hele vertrekproces verstoort". "Mensen realiseren zich niet goed dat de tijd die op het bord staat, de vertrektijd is. De tijd op de klok is dus niet de uiterste instaptijd."

De NS is begonnen aan een campagne om ervoor te zorgen dat mensen niet meer instappen na het vertreksignaal. Op stations hangen posters met de tekst 'Vanaf nu: fluiten = niet meer instappen'.

Video: NS maakt campagne met freerunner

Lees meer over:

Dagelijkse nieuwsbrief

Dagelijkse nieuwsbrief
Elke ochtend rond 06.00 uur weten wat het nieuws wordt?
Tip de redactie