Topdocenten kritisch over onderwijscultuur Nederlandse universiteiten

Topdocenten aan Nederlandse universiteiten uiten kritiek op de onderwijscultuur binnen de academische leerinstellingen. De nadruk zou te veel liggen op het doen van onderzoek in plaats van op onderwijs.

Dat blijkt uit onderzoek van adviesbureau Goudsteen & Companydat dinsdag werd gepresenteerd. 

De veertien docenten uit het onderzoek, die alle bekende universiteiten van Nederland representeren, schatten dat meer dan 30 procent van de docenten slecht functioneert.

Universiteiten willen vooral geld binnenhalen voor onderzoek en over hun bevindingen publiceren, zeggen de gevraagde docenten. Medewerkers die carrière willen maken, moeten daarmee scoren. Of ze goede docenten zijn, is minder van belang.

In het rapport beveelt het adviesbureau cultuurveranderingen, begeleidingstrajecten en meer financiering voor onderzoek aan voor het verbeteren van de onderwijskwaliteit bij universiteiten.

Lees meer over:

Dagelijkse nieuwsbrief

Dagelijkse nieuwsbrief
Elke ochtend rond 06.00 uur weten wat het nieuws wordt?
Tip de redactie