Coentunnel vorig jaar 1.249 keer afgesloten om te hoge vrachtwagen

Sinds de heropening van de Coentunnel in juni 2014 is het aantal afsluitingen vanwege een te hoge vrachtwagen fors toegenomen. Om die reden is de tunnel in 2015 1.249 keer afgesloten geweest.

Dat blijkt donderdag uit onderzoek van RTV Noord-Holland. Rijkswaterstaat bevestigt de cijfers aan NU.nl.

Vrachtwagens die hoger zijn dan de wettelijk toegestane hoogte van vier meter, komen vrijwel altijd in de problemen als ze door de gerenoveerde tunnel in zuidelijke richting willen.

De nieuwe Coentunnel richting het noorden is 4,7 meter hoog, maar de tunnel in zuidelijke richting is 4,3 meter hoog. De nieuwe tunnel is hoger omdat de Landelijke Tunnelstandaard dat voorschrijft sinds juni 2014. 

Te hoge vrachtwagens die wel onder de nieuwe tunnel kunnen, hebben grote kans om vast te komen staan op de terugweg in of voor de tunnel. Dat is in 2015 gemiddeld drie tot vier keer per dag gebeurd. Het duurt vervolgens vijf tot twintig minuten voordat de tunnel weer open gaat.

Economische schade

Hoogleraar transportbeleid Bert van Wee van de Technische Universiteit in Delft schat dat de economische schade jaarlijks ongeveer 5 à 10 miljoen euro bedraagt voor de samenleving. "Zeker de helft komt voor rekening van de transportsector en het zakelijk verkeer."

Volgens Rijkswaterstaat ligt het probleem bij de vrachtwagenchauffeurs, die geen rekening zouden houden met de hoogte van hun voertuig. De verkeersdienst is daarover constant in gesprek met de transportsector.

De chauffeurs vinden echter dat de tunnelbuizen even hoog moeten worden gemaakt. Dat is voor Rijkswaterstaat geen optie, aangezien de oude tunnel nog lang niet aan vervanging toe is.

Lees meer over:

Dagelijkse nieuwsbrief

Dagelijkse nieuwsbrief
Elke ochtend rond 06.00 uur weten wat het nieuws wordt?
Tip de redactie