Mensen slaan vaker alarm over misstanden binnen organisatie

Mensen slaan vaker alarm over misstanden in hun organisatie. Het aantal klokkenluiderszaken is het afgelopen jaar met 32 procent gestegen ten opzichte van 2014. 

Vorig jaar hebben 461 personen voor het eerst contact gehad met het Adviespunt Klokkenluiders. Daaruit kwamen 361 echte verzoeken om advies voort. Die leidden tot 74 nieuwe klokkenluiderszaken. In 2014 waren er 56 nieuwe klokkenluiderszaken.

De meeste klokkenluiders krijgen er nog wel last mee: negatieve bejegening door collega's, pesterij, bedreiging, isolering, schorsing, geen promotie, overplaatsing en ontslag kunnen het gevolg zijn.

Bijna een kwart van de mensen die de klok zouden willen luiden en zich bij het Adviespunt melden, durft de melding uiteindelijk niet door te zetten uit vrees voor de strijd. Dat blijkt uit het jaarverslag 2015 van het Adviespunt Klokkenluiders, dat maandag is gepresenteerd aan minister Ronald Plasterk (Binnenlandse Zaken).

Nadeel

Volgens voorzitter Martin van Pernis van het Adviespunt heeft wel 80 procent van de klokkenluiders het gevoel dat ze nadeel ondervinden. ''Laat het in werkelijkheid 60 procent zijn die er echt nadeel van heeft, dan is dat nog veel te veel.'' Hij vindt het niettemin belangrijk dat mensen de moed tonen om iets aan de kaak te stellen. Er zijn ook heel goede resultaten en die zouden best eens meer aandacht mogen krijgen.

Plasterk denkt wel dat klokkenluiders de wind wel meer mee hebben, omdat er meer vraagtekens bij het gezag worden geplaatst als dat niet doet wat het zou moeten doen.

De Senaat ging recent akkoord met een Huis voor de Klokkenluiders, dat melders moet bijstaan. Het Adviespunt moet daarin opgaan. Waar en wanneer het huis er komt, staat nog niet vast.

Dagelijkse nieuwsbrief

Dagelijkse nieuwsbrief
Elke ochtend rond 06.00 uur weten wat het nieuws wordt?
Tip de redactie