Hinder voor vrachttreinen door Duitse aansluiting Betuwelijn

Het internationale goederenvervoer van en naar de havens van Rotterdam en Amsterdam ondervindt het komende halfjaar veel hinder van de Duitse aansluiting op de Betuweroute.

De grensovergang bij Zevenaar is tot medio oktober beperkt toegankelijk. Treinen moeten voor een groot gedeelte omrijden via Oldenzaal en Venlo.

Aanwonenden van die spoorlijnen krijgen meer last van geluid en trillingen en overwegen zijn langer en vaker dicht, lieten spoorbeheerders DB Netz (Duitsland) en ProRail (Nederland) donderdag weten.

De Betuweroute was in 2007 klaar, maar de Duitse aansluiting van Emmerich naar Oberhausen liet op zich wachten. Daardoor kan het internationale goederenspoor nog steeds niet optimaal worden gebruikt. Als de aansluiting bij de grens in 2022 klaar is, kunnen er dagelijks 160 goederentreinen passeren.

De omleiding van zo'n honderd goederentreinen per dag heeft gevolgen voor de rest van het treinverkeer in Nederland. Een stuurgroep onder leiding van het ministerie van Infrastructuur probeert de overlast zoveel mogelijk te beperken.

Europa

De Betuweroute is de spoorverbinding voor het goederenverkeer tussen de havens van Amsterdam en Rotterdam, en Europa. Het treinverkeer groeit zodanig, dat er extra ruimte nodig is.

Met name de aansluiting op het Europese spoornet richting Oberhausen kan beter. Daarom wordt er in Duitsland 70 kilometer extra spoor aangelegd. Ook aan de Nederlandse zijde komt er 3 kilometer spoor bij.

Lees meer over:

Dagelijkse nieuwsbrief

Dagelijkse nieuwsbrief
Elke ochtend rond 06.00 uur weten wat het nieuws wordt?
Tip de redactie