VO-raad wil meer roostervrije uren leraren voor betere lesontwikkeling

De VO-raad, de belangenorganisatie voor middelbare scholieren, wil dat leraren meer roostervrije uren krijgen zodat ze hun lessen beter kunnen ontwikkelen.

De raad presenteert donderdag een actieplan voor het voortgezet onderwijs waarin wordt voorgesteld dat leraren honderd uur per jaar worden vrijgeroosterd voor de ontwikkeling van hun plannen, meldt de Volkskrant donderdag.

Volgens de VO-raad wordt het vak van leraar op die manier interessanter en vermindert de werkdruk in het onderwijs.

Voorzitter Paul Rosenmöller zegt in een interview met de Volkskrant geen wet of cao te willen waarin de tijd die docenten worden vrijgeroosterd wordt vastgesteld. "Dan haal je de flexibiliteit uit het systeem."

"De ene docent wil misschien helemaal geen lesuren inleveren, een ander heeft twee keer zo veel ontwikkeltijd nodig. Dat moet kunnen. Scholen en lerarenteams moeten de vrijheid hebben om zelf te bepalen hoe ze het geld inzetten en de resultaten zichtbaar maken."

Meer praktijkervaring

De VO-raad spreekt in het actieplan ook over het gebrek aan praktijkervaring dat leraren opdoen tijdens hun opleiding.

De belangenorganisatie komt met een voorstel waarin docenten in hun opleiding geleidelijker in aanraking komen met de praktijk door middel van een systeem dat lijkt op co-schappen bij artsen. Hierdoor zou uitval van nieuwe leerkrachten kunnen worden voorkomen.

Volstrekt onvoldoende

D66-Kamerlid Paul van Meenen vindt het voorstel van de VO-raad "volstrekt onvoldoende". Volgens hem is het plan onhaalbaar vanwege de hoge urennorm voor leerlingen.

"Professionele ontwikkeling en ruimte voor de docent zijn cruciaal voor de kwaliteit. De docent moet z'n beroep weer terugkrijgen en weer de architect van het onderwijs worden in plaats van de lopendebandmedewerker", aldus Van Meenen.

Loes Ypma (PvdA) vindt daarom dat dat er miljarden moeten worden geïnvesteerd in het onderwijs. "Investeren in de opleiding van nieuwe leraren en tijd en bijscholing om te blijven ontwikkelen als ze voor de klas staan, vergroot de aantrekkelijkheid van het werk en de kwaliteit van het onderwijs."

Werkdruk

Ook volgens SP-Kamerlid Tjitske Siderius is er veel meer nodig om de werkdruk in het onderwijs te bestrijden, zoals "het stoppen met de uit de hand gelopen administratieplicht, investeren in kleinere klassen en meer klassenassistenten én het passend onderwijs heroverwegen". "Deze combinatie van factoren zet pas echt zoden aan de dijk", aldus de SP'er.

Volgens VVD-Kamerlid Karin Straus is het goed dat het onderwijsveld de professionalisering zelf oppakt. "Het is niet aan ons om dat in detail vanuit Den Haag te regelen. Dat is aan het onderwijs zelf."

Harm Beertema (PVV): "In het onderwijs zijn er al heel veel roostervrije uren: de 12 weken vakantie. Snoep daar een paar dagen vanaf om gezamenlijk lessen te ontwikkelen. Dat is de enige manier om deze terechte vraag van leraren te honoreren."

Lees meer over:

Dagelijkse nieuwsbrief

Dagelijkse nieuwsbrief
Elke ochtend rond 06.00 uur weten wat het nieuws wordt?
Tip de redactie