Claimstichting inventariseert treindrukte

Ruim 8300 treinreizigers die zich hebben aangesloten bij de stichting ConsumentenClaim wordt de komende dagen gevraagd hoe zij de NS-maatregelen tegen overvolle treinen ervaren.

De enquêteformulieren worden donderdag verspreid onder de NS-klanten die zich in november bij de stichting aanmeldden met hun ergernis over onder meer het gebrek aan zitplaatsen.

Destijds waren zij het zat dat ze vaak moesten staan in de trein. Volgens directeur Stef Smit van ConsumentenClaim is sindsdien constructief overleg gevoerd met de Nederlandse Spoorwegen en heeft de vervoerder inspraak gehad bij de vraagstelling in het enquêteformulier.

De NS kondigde kort voor Kerstmis maatregelen aan tegen de drukte, mede na aandringen door staatssecretaris Sharon Dijksma (Infrastructuur).

De NS knapt oude dubbeldekkers op en de Mat '64 (ook wel bekend als 'Apekop') blijft langer rijden. Verder wordt de verhouding tussen eerste- en tweedeklaszitplaatsen aangepast.

Tip de redactie