Rechter staat ook 's nachts 130 kilometer toe op snelweg A2

Het verkeer op de snelweg A2 tussen Utrecht en Amsterdam mag 's avonds en 's nachts 130 kilometer per uur blijven rijden. 

De gemeenten Stichtse Vecht en Ronde Venen hebben dinsdag een rechtszaak tegen dat verkeersbesluit verloren.

Volgens de gemeenten is bij de verbreding van de A2 afgesproken dat er niet harder dan 100 kilometer per uur gereden zou worden op de snelweg, die nu zes banen in beide richtingen heeft.

Harder rijden levert volgens de gemeenten slechts twee minuten tijdwinst op, terwijl het wel heel veel extra uitstoot veroorzaakt. Omwonenden krijgen ook veel meer herrie te verduren.

Schoner

Volgens minister Melanie Schultz van Verkeer neemt de uitstoot niet toe, omdat auto's tegenwoordig veel schoner rijden. De zeer brede snelweg is volgens haar veilig genoeg om harder te gaan rijden.

Bovendien raken weggebruikers in de war doordat ze ook tijdens stillere uren maar 100 kilometer per uur mogen rijden. Dat blijkt onder andere uit de enorme hoeveelheid snelheidsbekeuringen die op de A2 wordt uitgedeeld.

Politieke keuze

Er zijn volgens de rechter geen juridische bezwaren tegen de snelheidsverhoging. De invloed van harder rijden op milieu, geluid en natuur blijft binnen de geldende regels. Het afwegen van negatieve tegen positieve effecten is niet de taak van de rechter maar een politieke keuze, aldus de rechtbank dinsdag. Harder rijden past binnen het kabinetsbeleid van '130 km/uur waar het kan.'

De Tweede Kamer stemde in oktober in meerderheid voor een plan om de snelheid ook overdag op het snelwegdeel te verhogen. Daarover valt waarschijnlijk in 2016 een besluit. Minister Schultz wil nu ook de nachtelijke snelheid tussen Vinkeveen en Holendrecht verhogen. 

'Grote teleurstelling' 

Volgens wethouder De Groene van Stichtse Vecht zijn omwonenden door het Rijk in de maling genomen. Hij betitelt de uitspraak als een "grote teleurstelling". 

"Het Rijk spiegelde onze inwoners in een prachtige folder voor dat bij de verbreding van de A2 een snelheidsverlaging van 120 naar 100 km per uur nodig was. De milieueffecten waren anders onaanvaardbaar groot vanwege geluid en luchtkwaliteit. Daarmee werd draagvlak gemakkelijk gewonnen'', aldus de wethouder in een reactie. Ook Milieudefensie is geschrokken van het besluit van de rechter.

Stichtse Vecht, De Ronde Venen en de provincie Utrecht beslissen na de feestdagen of ze in beroep gaan.

Lees meer over:
A2

Dagelijkse nieuwsbrief

Dagelijkse nieuwsbrief
Elke ochtend rond 06.00 uur weten wat het nieuws wordt?
Tip de redactie