Brussel wil dat verdwenen vliegtuigen beter te lokaliseren zijn

Vliegtuigmaatschappijen moeten er in de toekomst voor zorgen dat neergestorte toestellen makkelijker zijn op te sporen. 

Nieuwe grote vliegtuigen moeten worden uitgerust met ''robuuste en automatische'' instrumenten die aangeven waar een toestel is na een ongeluk.

De Europese Commissie presenteerde woensdag nieuwe regels over betere vluchtdatarecorders en apparatuur om een vliegtuig zowel in de lucht als onder water te kunnen lokaliseren. De Cockpit Voice Recorder moet de gesprekken in de cockpit voortaan 25 in plaats van 2 uur opnemen.

De nieuwe regels moeten voorkomen wat er gebeurde met vlucht MH370 van Malaysia Airlines, die in maart 2014 in zee neerstortte. Dat toestel is nog altijd niet gevonden. Aanbevelingen naar aanleiding van een in 2009 neergestort Air France-toestel, dat pas na twee jaar werd gevonden, zijn meegenomen in de regels.

''Voor het gewone publiek is het onbegrijpelijk dat vliegtuigen niet permanent worden getrackt'', aldus EU-commissaris Violeta Bulc (Transport).

Lees meer over:

Dagelijkse nieuwsbrief

Dagelijkse nieuwsbrief
Elke ochtend rond 06.00 uur weten wat het nieuws wordt?
Tip de redactie