Prorail start 'diepgaand onderzoek' naar storingen op spoor

Spoorbeheerder Prorail start een "diepgaand onderzoek" naar de storingen die afgelopen weken tot ernstige problemen op het spoor leidden.

Dat schrijft staatssecretaris Wilma Mansveld (Infrastructuur) donderdag aan de Kamer.

Bij het onderzoek zal "externe, onafhankelijke deskundigheid" worden betrokken. Eind maart worden de conclusies verwacht.

Zowel op 22 januari als op 2 februari zorgden storingen bij Prorial voor een enorme crisis op het spoor. In beide gevallen was de storing vrij snel verholpen, maar duurde het uren voordat de treinen weer normaal reden.

"Het is de verantwoordelijkheid van NS en Prorail om gezamenlijk het aantal verstoringen op het spoor nog verder terug te dringen", aldus Mansveld. "Mocht uit het onderzoek blijken dat aanvullende maatregelen nodig zijn dan zullen zij die uiteraard moeten treffen."

Volgens Prorail is er al actie ondernomen om zwakke plekken in het systeem aan te pakken. "Prorail analyseert nu samen met haar leveranciers welke aanvullende maatregelen mogelijk en wenselijk zijn om de kwetsbaarheid van
stroomvoorzieningen verder terug te dringen en de [...] computersystemen te versterken", schrijft de staatssecretaris.

Onder controle

In de Tweede Kamer werd met verbijstering gereageerd op de problemen op het spoor. 

"Het systeem kan een keer een storing hebben, maar het moet te voorkomen zijn met de huidige stand van de technologie", aldus PvdA-Kamerlid Duco Hoogland. 

Zijn coalitiegenoot Betty de Boer (VVD) vroeg zich af of NS en Prorail de boel nog wel onder controle hebben. "De afgelopen weken ontstaan bijna iedere dag storingen, waardoor je bijna niet meer van incidenten durft te spreken", stelde De Boer.

Boete

Donderdag kreeg ProRail daarnaast ook een boete wegens het ondermaats presteren in 2014. Het gaat om 75.000 euro omdat het spoor "door verstoringen in infrastructuur en materieel in 2014 niet voldoende beschikbaar was". Een voorlopige boete van 1,5 miljoen die het bedrijf over 2013 was opgelegd hoeft ProRail niet te betalen.

Lees meer over:
Tip de redactie