Spoortunnel Delft wordt zaterdag getest

Voor het eerst sinds de bouw in 2009 begon rijdt er zaterdag een trein door de spoortunnel in Delft. Het gaat om een test van spoornetbeheerder Prorail.

In de trein zitten alleen genodigden en journalisten. De eerste trein met reizigers gaat in het voorjaar van 2015 rijden, maakte Prorail woensdag bekend.

De spoortunnel van twee kilometer lengte vervangt het aloude spoorviaduct dat decennialang beeldbepalend was voor Delft. Het viaduct was twee sporen breed, de tunnel heeft vier sporen.

Het ondergrondse spoor en het nieuwe station zijn bouwkundig zo goed als klaar. ProRail is druk doende met de testfase waarin wordt beproefd of alle systemen in de tunnel goed op elkaar zijn afgestemd.

Crisis

Het prestigieuze project heeft de afgelopen jaren voor veel commotie geleid in Delft. Recent overleefde het Delftse college tenauwernood een motie van wantrouwen vanwege de financiële problemen waar de stad in verkeert door onder meer de tegenvallende verkopen van de grond in het spoorzonegebied in verband met de economische crisis.

Het spoorzonegebied gaat de gemeente naar verwachting 30 miljoen euro extra kosten. Daarom moet de stad de komende jaren flink extra bezuinigen en is de provincie Zuid-Holland om financiële steun gevraagd.

De ondergrondse spoortunnel van 2,3 kilometer lang gaat dwars door de stad. Rond het nieuwe, deels ondergrondse station verrijzen onder meer een enorme fietsenstalling, een stadskantoor, een park en nieuwe woningen. Het project moet ook vooral de overlast van de 350 treinen verminderen die nu dagelijks over het spoorviaduct op dat traject denderden.

Lees meer over:
Tip de redactie