Tien miljoen mensen zien Amber Alert

Als de politie een Amber Alert verstuurt voor een vermist kind, wordt dat gezien door 10 miljoen Nederlanders. 

Dat komt naar voren uit onderzoek dat de politie heeft laten doen naar het bereik van het Amber Alert dat afgelopen maandag werd verstuurd voor de 9-jarige Pedro uit Amsterdam.

Twee miljoen mensen kregen het vermissingsbericht direct binnen via sms, e-mail, Twitter of Facebook, omdat ze zich daarvoor hebben aangemeld. De rest vernam het bericht via radio en tv of door grote reclameschermen langs de snelweg, in winkels, bussen en treinstations.

Pedro werd maandag voor het laatst gezien om 8 uur toen hij naar school ging. Toen hij om 16.30 nog niet was thuisgekomen, bleek dat hij die ochtend niet op school was aangekomen. Een van zijn ouders meldde dit pas om 21.10 uur bij de politie, die direct een melding verstuurde via Burgernet. 

Dat leverde niets op. Pas nadat rond middernacht een Amber Alert was verstuurd, begonnen de telefoontjes binnen te stromen en werd de jongen door een van de tips dinsdagochtend ongedeerd gevonden in een plantsoen.

Voor het onderzoek werd een representatieve steekproef gehouden onder ruim 1700 mensen van 18 jaar en ouder. Volgens een woordvoerster van de Landelijke Eenheid is het de eerste keer dat het bereik van Amber Alert is onderzocht.

Lees meer over:

Dagelijkse nieuwsbrief

Dagelijkse nieuwsbrief
Elke dag rond 12.00 uur het belangrijkste nieuws in uw mailbox?

NUweekend

NUweekend
Onder meer: het potentieel van Kuzu en Öztürk, de sfeer bij de VVD, Mein Kampf, tv van de toekomst en de opmars van anglicismen.