Ministerie stopt met donorspotje

Het spotje van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport over de donorweek verdwijnt zo snel mogelijk van de televisie.

Dat meldt de commissie donderdag.

Het ministerie reageert daarmee op het oordeel van de Reclame Code Commissie. "Wij leggen ons neer bij de uitspraak van de Reclame Code Commissie'', aldus een woordvoerster van het ministerie.

De Commissie oordeelde donderdag dat van het spotje ''de suggestie uitgaat dat het 'risicovolle' gedrag van de triatleet stoer is en een mens het uiterste uit zijn leven haalt als hij risico's, die zijn leven in gevaar brengen, neemt''.

Ook zou het nodeloos kwetsend zijn, omdat de beelden niet als ''fictieve situaties herkenbaar'' zou zijn.

De Commissie verwijt de overheid ook dat er geen rekening is gehouden met de gevoelens van de betrokkenen bij ongelukken op het spoor, zoals machinisten.

Donorweek

Het spotje, dat wordt uitgezonden in het kader van de nationale donorweek, toont een triatleet met een donorhart. Te zien is dat de man snel onder de spoorbomen rent voor de trein langs, terwijl de slagbomen zakken en de lampen knipperen.

Minister Edith Schippers van Volksgezondheid sprak van "een spannend en prikkelend filmpje", dat bedoeld is om jongeren aan te spreken. "Daar sta ik volledig achter", voegde ze er destijds aan toe. 

FNV Spoor

FNV Spoor, dat de klacht indiende bij de Commissie, is verheugd over de uitspraak.. ''Ik ben blij dat de commissie oordeelt dat het niet stoer is dat de triatleet nog even snel het spoor over rent terwijl er een trein aankomt'', aldus vakbondsbestuurder Roel Berghuis.

''Het is een levensbedreigende situatie die machinisten liever niet willen meemaken. Ik hoop dat het ministerie haar verantwoordelijkheid neemt door het spotje per direct van de televisie te halen", aldus Berghuis.

''Natuurlijk staan wij zeer sympathiek tegenover het doel van de campagne, maar een voorlichtingsfilm dient waarheidsgetrouw te zijn. De vergelijking met een James Bond-film die minister Schippers op televisie maakt, is zeer ongepast.''

Bekijk de betreffende reclamespot:

Tip de redactie