Brandweer rukt drie keer uit om koolmonoxide

Zeven bewoners van twee verschillende woningen aan de Theodorus Dobbestraat in Amsterdam Nieuw-West zijn dinsdagavond met een koolmonoxidevergiftiging naar het ziekenhuis gebracht. Dat heeft de brandweer gemeld.

Eerder op de avond werden vijf andere bewoners uit Amsterdam en vier mensen uit Amstelveen naar het ziekenhuis gebracht omdat zij last hadden van koolmonoxidevergiftiging. Een defecte verwarmingsinstallatie was volgens de brandweer in beide gevallen de boosdoener.

In de Michelangelostraat in de Apollobuurt moest een gezin van vijf met drie kinderen naar het ziekenhuis. Ze hadden al dagen problemen met het warme water. Bij controle van de cv-installatie in de kelder waarschuwde een koolmonoxidemelder dat er iets mis was. De brandweer mat inderdaad gevaarlijk hoge concentraties van het giftige gas.

In Amstelveen werden een ouder en een kind uit hun huis aan de Kierkegaardstraat gehaald, nadat een gaslucht was geroken in het pand. Ook de buren bleken te kampen met een verhoogde concentratie van het potentieel dodelijke gas in hun huis en ook zij moesten naar het ziekenhuis.

Lees meer over:
Tip de redactie