NS rijdt met lege Fyra V250-treinen

De NS rijdt weer met Fyra-treinen van het type V250. Het gaat om zogenoemde instandhoudingsritten, die zijn bedoeld om onder meer te voorkomen dat roestvorming optreedt of onderdelen vast komen te zitten.

De ritjes vinden plaats zonder passagiers, meldt de vervoerder vrijdag.

Wekelijks vindt in de nacht één rit plaats met een V250-trein. De snelheid bedraagt hooguit honderd kilometer per uur. De NS benadrukt dat de V250-treinstellen niet terugkomen in de commerciële dienst.

Eind vorige maand werd bekend dat de NS formeel het koopcontract met AnsaldoBreda voor zeven Fyra's heeft opgezegd. Wat er met de negen treinen gaat gebeuren die al aan de NS waren overgedragen door het Italiaanse bedrijf dat de hogesnelheidstrein heeft gebouwd, wilde een NS-woordvoerder toen niet zeggen.

Uit dienstregeling

De splinternieuwe V250-treinen werden in januari wegens talloze gebreken uit de dienstregeling gehaald, amper een maand nadat de trein voor het eerst over het supersnelle spoor richting België reed. De NS besloot in juni om de stekker definitief uit de Fyra te trekken.

Tussen Amsterdam en Breda rijden nog wel treinen met de naam Fyra, maar dat zijn TRAXX-locomotieven met intercityrijtuigen.

Lees meer over:
Het beste uit de kranten en tijdschriften via Blendle

NUweekend

NUweekend
Deze week onder meer: De gebeurtenissen in Canada, het kwakkelen van Hema, interview met Anna Drijver, Guus Hiddink en de eerste dagen van Koenders.

Achter de lens

Achter de lens
Elke week selecteren we een bijzondere NUfoto en interviewen we de fotograaf.