Gepubliceerd: 
Laatste update: 
6 september 2013 21:06
6 september 2013 21:36

NS rijdt met lege Fyra V250-treinen

De NS rijdt weer met Fyra-treinen van het type V250. Het gaat om zogenoemde instandhoudingsritten, die zijn bedoeld om onder meer te voorkomen dat roestvorming optreedt of onderdelen vast komen te zitten.

Foto:  ANP

De ritjes vinden plaats zonder passagiers, meldt de vervoerder vrijdag.

Wekelijks vindt in de nacht één rit plaats met een V250-trein. De snelheid bedraagt hooguit honderd kilometer per uur. De NS benadrukt dat de V250-treinstellen niet terugkomen in de commerciële dienst.

Eind vorige maand werd bekend dat de NS formeel het koopcontract met AnsaldoBreda voor zeven Fyra's heeft opgezegd. Wat er met de negen treinen gaat gebeuren die al aan de NS waren overgedragen door het Italiaanse bedrijf dat de hogesnelheidstrein heeft gebouwd, wilde een NS-woordvoerder toen niet zeggen.

Uit dienstregeling

De splinternieuwe V250-treinen werden in januari wegens talloze gebreken uit de dienstregeling gehaald, amper een maand nadat de trein voor het eerst over het supersnelle spoor richting België reed. De NS besloot in juni om de stekker definitief uit de Fyra te trekken.

Tussen Amsterdam en Breda rijden nog wel treinen met de naam Fyra, maar dat zijn TRAXX-locomotieven met intercityrijtuigen.

Door: Novum

Eerdere berichten

Gisteren

NU in beeld

Bekijk bijzondere beelden van over de hele wereld.

Bekijk fotoserie (100)
Banner NUjournaal Algemeen

NS

De ANWB is kritisch over het plan van de NS en staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu Wilma Mansveld om treinkaartjes in de spits duurder te gaan maken. ​

Lees meer

Orka Morgan

De toestemming die het Dolfinarium in Harderwijk in 2011 kreeg om orka Morgan naar Tenerife over te brengen, was terecht.

Lees meer en bekijk beeld

Panama

De twee vrouwen die al drie weken worden vermist in Panama, zijn waarschijnlijk niet verdwaald.

Lees meer

Nieuwsbrief

Iedere dag rond het middaguur een overzicht van het belangrijkste nieuws in uw mailbox? Schrijf u dan nu in voor onze nieuwsbrief. 

Inschrijven