'NS deed onvoldoende onderhoud Fyra'

Niet Fyrabouwer AnsaldoBreda maar de Nederlandse Spoorwegen (NS) en de Belgische spoorwegmaatschappij NMBS, zijn schuldig aan het falende hogesnelheidsproject tussen Brussel en Amsterdam. 

Dat heeft de Italiaanse treinproducent vrijdag in een kort geding gezegd. AnsaldoBreda wil via de rechter bereiken dat de NS en de NMBS de bestelde Fyratreinen alsnog afnemen.

Dat de V250-treinstellen technische mankementen hadden, is volgens het bedrijf onvermijdelijk. Bij de bouw van 'state of the art’ voertuigen zijn kinderziektes te verwachten. 

Volgens AnsaldoBreda zijn de Fyratreinen veilig en mankementen zijn te verhelpen. 

Niet genoeg

De NMBS en kort daarna de NS besloten onlangs om te stoppen met de Fyra, nadat winterweer had gezorgd voor grote vertragingen op het spoor. Volgens AnsaldoBreda deed de NS zelf niet genoeg om te voorkomen dat de treinen door sneeuwval en aanvriezing werden aangetast.

De treinen hadden minder vaak en minder hard moeten rijden. Ook had de NS extra onderhoud moeten uitvoeren om vastgevroren ijs te verwijderen. Het bedrijf had die beschuldiging eerder ook al geuit.

Deugdelijkheid

De treinleverancier wil nu dat onafhankelijke onderzoekers de deugdelijkheid van de treinen gaan onderzoeken. Drie technische rapporten waarop de NS en NMBS de contractbeëindiging baseren, wil advocaat Hans de Savornin Lohman kunnen inzien.

Zijn cliënt, topman Maurizio Manfelloto, kreeg geen inzage, ook niet toen hij half juni in de Tweede Kamer toelichting gaf op het debacle.

Gesprek

De NS wil dat de voorzieningenrechter alle eisen, waaronder afname van alle bestelde Fyra-treinen van treinproducent AnsaldoBreda, afwijst.

Niet de NS maar de financiële tak van het spoorbedrijf de NSFinancialServices Company (NS FSC) in Ierland is verantwoordelijk voor de aankoop. Dit bedrijf zou nog wel bereid zijn om met de Italiaanse trein producent in gesprek te gaan.

De uitspraak is op woensdag 3 juli.

Lees meer over:
Tip de redactie