Aangepaste dienstregeling NS gaat vijfde dag in

AMSTERDAM - De dienstregeling van de Nederlandse Spoorwegen (NS) wordt voor de vijfde dag op rij aangepast. Donderdag zullen er wederom minder treinen rijden.

Dit is besloten vanwege aanhoudende strenge vorst in de nacht, meldt de NS woensdag. "Met name in de nachten wordt strenge vorst verwacht, tot meer dan -10 graden."

De kans is groot dat er ook na donderdag sprake zal zijn van een aangepaste dienstregeling.

"NS en Prorail houden de weersverwachtingen en het effect van de vorst van dag tot dag nauwlettend in de gaten", aldus de NS.

Reizigers moeten rekening houden met mogelijk een langere reistijd, vaker overstappen en drukte in de trein.

Veel sneeuw

Sinds zondag wordt er met een aangepaste dienstregeling gereden vanwege het aanhoudende winterweer. De afgelopen dagen is er veel sneeuw gevallen en was er sprake van strenge vorst.

Wim Fabries, directeur Vervoer bij NS-reizigers, legt uit waarom de aangepaste dienstregeling nog altijd nodig is, ondanks dat het niet meer sneeuwt.

"Met name in de nachten vriest het nog steeds streng tot meer dan -10 graden en aan de grond is het vaak nog kouder. Vorst in combinatie met de eerdere sneeuwval leidt tot meer storingen aan de infrastructuur en aan treinen."

Vervelend

Fabries erkent dat het voor de reiziger vervelend is als er dan toch wat gebeurt. "Toch willen we grootschalige verstoringen, waar duizenden reizigers tegelijk hinder van ondervinden, voorkomen en dat gaat tot op heden relatief goed."

Reizigersvereniging Rover wil dat de NS zo snel mogelijk langere treinen inzet tijdens de dagen waarop er volgens een aangepaste dienstregeling wordt gereden.

Rover zegt veel klachten te ontvangen over de treinen die niet zijn verlengd of zelfs korter zijn dan normaal. ''Er komen klachten binnen van reizigers die wegens overvolle treinen achterblijven op het perron of in de trein onwel zijn geworden.''

Maximum

Volgens Wim Fabries, directeur Vervoer bij NS-reizigers, rijdt de NS in de ochtend- en avondspits op sommige trajecten al met het maximale aantal rijtuigen.

''Perrons kunnen simpelweg niet meer rijtuigen aan qua lengte. Zo rijden wij op trajecten naar Den Haag en Rotterdam en trajecten vanuit het zuiden naar de Randstad met soms wel 12 rijtuigen achter elkaar. Treinen kunnen dus soms simpelweg niet langer dan ze nu al zijn'', zei Fabries.

Vorige week was er ook sprake van een aangepaste dienstregeling. Die gold toen uiteindelijk drie dagen.

Lees meer over:
Tip de redactie