'Problemen Fyra ook door politieke keuzes'

UTRECHT - Ook de overheid is schuldig aan de problemen met de Fyra, niet alleen de fabrikant en de exploitant. Dat stelde bestuurder Roel Berghuis van vakbond FNV Spoor maandag.

''De problemen met de Fyra gaan verder dan de gebruikelijke kinderziektes die zich voordoen bij het in gebruik nemen van een nieuwe trein'', zei Berghuis. Er zijn volgens hem van meet af aan verkeerde ''politieke keuzes'' gemaakt.

Zo is bij de aanleg van de hogesnelheidslijn niet overlegd met de Belgen om de lijnen op elkaar af te stemmen. Bij de verplichte Europese aanbesteding is bovendien alleen naar de prijs gekeken, stelt de vakbondsbestuurder.

Daardoor werd de opdracht verstrekt aan de Italiaanse fabrikant AnsaldoBreda, die de treinstellen voor de laagste prijs aanbood, maar geen enkele ervaring had met de bouw van hogesnelheidstreinen.

Kundige mensen

Volgens Berghuis dreigt het treinpersoneel de kop van jut te worden. ''Er werken bij NS Hispeed kundige mensen, die roeien met de riemen die ze hebben en daarbij de veiligheid altijd voorop stellen. Zij hebben veel last van het falen van de Fyra.''

FNV Spoor wijst er verder op dat de Fyra ook te kampen heeft met problemen aan de infrastructuur, zoals gebroken bovenleidingen en wisselstoringen. Die vallen onder de verantwoordelijkheid van spoorbeheerder Prorail en dus het ministerie, aldus Berghuis.

Intercityverbinding

De NS wil een structurele intercityverbinding opzetten om een alternatief te bieden voor de  Fyra. Hierover wordt maandag overlegd met de Belgische spoorwegmaatschappij NMBS, zei een woordvoerder op Radio 1.

De NS heeft al aan Prorail gevraagd in de planning op het spoor ruimte te maken voor de intercity. “We hebben de afgelopen weken behoorlijk wat meegemaakt. Op een gegeven moment was de maat vol. We willen een structurele oplossing hebben tot de Fyra weer voldoet”, zei de woordvoerder.

Een woordvoerder van Prorail zei op de radio dat wordt bekeken wat mogelijk is. “Dit is een puzzel die nog moet worden gelegd.”

De woordvoerder konden niet aangeven hoe lang het gaat duren voordat de intercity weer gaat rijden en welke stations worden aangedaan. De woordvoerder van de NS zei dat later maandag of dinsdag meer duidelijk moet worden.

Maanden

Het duurt mogelijk nog maanden voordat de Fyra weer volop inzetbaar is. Dat blijkt uit een brief van staatssecretaris Wilma Mansveld (Infrastructuur) aan de Tweede Kamer maandag.

Mansveld schrijft dat het maanden kan duren voor de hogesnelheidstrein ''weer volledig in commerciële dienst genomen wordt''. Ze eist van de vervoerders (NS Hispeed en NMBS) dat die voor het eind van deze maand met een alternatieve treindienst komen tussen Amsterdam en Brussel.

Die tijdelijke oplossing zal ''moeten aansluiten bij de reizigersvraag en tevens op korte termijn uitvoerbaar en betrouwbaar zijn'', aldus Mansveld.

Teugels aantrekken

De PvdA-staatssecretaris heeft begrip voor het feit dat NS besloten heeft om de fabrikant van de Fyra-treinen, het Italiaanse AnsaldoBreda, aansprakelijk te stellen. Maar dat neemt volgens haar niet weg dat NS verantwoordelijkheden heeft tegenover de Staat en de reizigers.

Mansveld heeft daarom besloten om de teugels in de richting van NS aan te trekken. Ze gaat een datum vastleggen waarop de reistijden en eisen op het gebied van punctualiteit en uitval bij de HSL-Zuid gehaald moeten worden.

Uiterlijk april dit jaar wil ze van NS en NMBS ''een heldere evaluatie'' van het hele Fyra-project tot nog toe. Ze adviseert de treinbedrijven daarbij ook de consumentenorganisaties te betrekken.

Lees meer over:

Dagelijkse nieuwsbrief

Dagelijkse nieuwsbrief
Elke dag rond 12.00 uur het belangrijkste nieuws in uw mailbox?

NUweekend

NUweekend
Onder meer: de woorden van 2014, bank van de toekomst, geweld tegen ouderen, de zorg en Bill Cosby.