Nederland en België lossen spoorruzie op

AMSTERDAM - Nederland en België hebben maandag na 11 jaar gesteggel hun ruzie over een internationale spoorverbinding opgelost.

Staatssecretaris Wilma Mansveld (Spoor) heeft afspraken gemaakt met de Belgische vervoerder NMBS en de NS om voortaan tussen Breda en Antwerpen een hogesnelheidstrein (hsl) te laten rijden.

De hsl gaat vanaf 8 april acht keer per dag rijden en zal ook het Belgische station Noorderkempen aandoen. Voor de trein geldt geen reserveringsplicht en geen toeslag.

Uur eerder

Mansveld is blij dat er nu een oplossing is. ''Na alle pogingen die Nederland de afgelopen jaren heeft ondernomen, zijn we eindelijk tot een overeenkomst gekomen.'' Bovendien verkort de overeenkomst de reistijd aanzienlijk. ''Treinreizigers zijn straks sneller dan ooit in België'', stelt ze.

Vanuit Amsterdam zijn reizigers met de Fyra voortaan bijna een uur eerder in Brussel dan met de huidige Beneluxtrein het geval is. De reistijd tussen Breda en Antwerpen wordt minder dan een half uur - nu is dat nog 1 uur en 8 minuten.

Tweede Kamer

De Tweede Kamer is over het algemeen blij dat Mansveld een deal heeft gesloten met de Belgen over een snelle treinverbinding tussen Breda en Antwerpen. ''Voor de reiziger is dit echt winst'', vindt Duco Hoogland van de PvdA.

''Zo'n verbinding tussen Breda en Antwerpen, daar word ik blij van'', aldus Hoogland, die de afspraken boven verwachting vindt. Hij vindt de toegankelijkheid goed geregeld - ''er rijden genoeg treinen'' - en de prijs is ook in orde.

Dat er geen directe verbinding tussen Den Haag en Brussel komt, is volgens Hoogland niet zo'n groot probleem, omdat er een makkelijke overstap komt in Rotterdam.

VVD

Ook coalitiepartner VVD is blij dat er een oplossing is gevonden voor het 11 jaar durende conflict. ''De eerste indruk is positief en het is goed dat de staatssecretaris dit akkoord heeft bereikt'', zegt Kamerlid Betty de Boer.

CDA-Kamerlid Sander de Rouwe is ''op zich heel tevreden'' met de overeenkomst. ''Eindelijk een kogel door de kerk'', stelt hij. Vragen over de financiën heeft hij nog wel. Nederland draagt jaarlijks 2,5 tot 3,5 miljoen euro bij aan de treinverbindingen tussen Breda en Antwerpen en Roosendaal en Antwerpen.

''Maar er staat niets over wat er van Belgische zijde is geïnvesteerd'', stelt De Rouwe. ''Is dit met een enorme zak geld afgekocht, of is er echt sprake van een wederzijdse oplossing?'', vraagt hij zich af.

Bij Stientje van Veldhoven van D66 leven vooral zorgen over het feit dat Den Haag niet is aangesloten, terwijl dat wel met de Tweede Kamer was afgesproken. Ze wil weten waarom zo’n verbinding nu ineens niet meer financieel haalbaar is. Verder vindt Van Veldhoven het goed dat er een oplossing is.

De SP is minder enthousiast. Kamerlid Farshad Bashir is erg teleurgesteld dat de populaire Beneluxtrein definitief wordt geschrapt vanaf 9 december. ''Straks is er geen goedkope of rechtstreekse verbinding meer tussen Den Haag en Brussel. Dit is reiziger pesten.'' Bashir vreest dat reizigers uiteindelijk de dure Fyra in worden gejaagd.

Rover

Reizigersorganisatie Rover en haar Belgische evenknie TreinTramBus zijn niet te spreken over de oplossing die Nederland en België hebben bedacht voor hun ruzie. ''Dit is een compromis tussen staten, maar voor de reiziger niet echt goed'', zei Rover maandag.

Rover vindt onder meer dat er straks te weinig treinen rijden tussen Antwerpen en Breda. Ook vindt de organisatie dat kaartjes straks te duur worden op het traject Brussel-Antwerpen-Rotterdam-Amsterdam. De reizigersclub vindt het ook slecht dat treinende mensen straks geen abonnementen kunnen afsluiten.

Toeslag

Volgens NS Hispeed kunnen treinreizigers die nu een abonnement hebben dat echter gewoon behouden, mits ze een toeslag van enkele euro's betalen. Hun reistijd wordt bovendien korter, zei een woordvoerder. De NS werkt met zijn Belgische collega's ook aan nieuwe abonnementen voor andere groepen reizigers.

De nieuwe dienstregeling van de NS gaat 9 december in. Dan vervalt de Beneluxtrein, maar gaan de nieuwe afspraken over de hsl tussen Breda en Antwerpen nog niet in.

Daardoor moeten reizigers uit Noord-Brabant zich 4 maanden behelpen met de stoptrein, of moeten ze omreizen via Rotterdam. Rover vindt dat de Beneluxtrein nog niet kan worden gemist en roept het Nederlandse parlement op om op te komen voor de reiziger.

NS

De Nederlandse Spoorwegen (NS) reageren verheugd op het bericht dat de Fyra naar Brussel 9 december echt van start kan gaan.

''Met de overeenkomst komt een einde aan jarenlange onderhandelingen tussen Nederland en België. Sinds 2001 zijn vele pogingen gedaan om tot een akkoord te komen over een hogesnelheidsverbinding tussen Breda en Antwerpen. Dit is nu gelukt''

Breda 

NS wijst erop dat de Fyra vanaf 8 april ook acht keer per dag tussen Breda en Antwerpen gaat rijden. ''Breda is daarmee een aantrekkelijk overstapstation voor reizigers tussen Zuid-Nederland en België'', aldus de spoorvervoerder.

In de nieuwe dienstregeling, die van start gaat op 9 december, rijden in totaal 10 Fyra's en 9 Thalystreinen heen en weer op het traject Amsterdam-Brussel. Reizigers uit Den Haag krijgen volgens de NS een snelle overstapmogelijkheid in Rotterdam.

Daarmee neemt de NS ''na meer dan 50 jaar trouwe dienst’’ afscheid van de oude Beneluxtrein. De ruimte die daardoor vrijkomt op het Nederlandse spoor wordt ingezet voor een tweede intercityverbinding tussen Zeeland en de Randstad. De Belgische stoptrein tussen Roosendaal en Antwerpen blijft wel gewoon rijden.

Den Haag

De afspraken leiden er wel toe dat Den Haag geen directe verbinding meer heeft met Brussel, iets waar de stad recent nog een brandbrief over stuurde naar de Tweede Kamer.

In de deal is afgesproken dat passagiers vanuit Den Haag voortaan in Rotterdam makkelijk over kunnen stappen op de Fyra. Daardoor duurt de reis voortaan een halfuur korter (in totaal 1 uur een 44 minuten) dan met de Beneluxtrein.

De nieuwe dienstregeling van de NS gaat 9 december in. Dan vervalt de Beneluxtrein, maar gaan de nieuwe afspraken over de hsl tussen Breda en Antwerpen nog niet in. Daardoor moeten reizigers uit Noord-Brabant zich 4 maanden behelpen met de stoptrein, of moeten ze omreizen via Rotterdam.

Geld

De ruzie ontstond omdat België geen geld over had voor een snelle verbinding tussen Den Haag en Brussel, terwijl die wel met Nederland was overeengekomen.

Enkele maanden geleden besloot het ministerie hoog spel te spelen: als Breda niet zou worden aangesloten op het hogesnelheidsnetwerk, mocht ook de Fyra tussen Amsterdam en Brussel niet gaan rijden. Bovendien dreigde Nederland met juridische stappen.

Lees meer over:
Tip de redactie