Prorail steekt minder geld in spooronderhoud

AMSTERDAM - Spoorbeheerder Prorail zal minder geld investeren in het spooronderhoud rond Amersfoort. Daarmee breekt het bedrijf een belofte.

Dat meldt de Volkskrant vrijdag op basis van gesprekken met betrokkenen.

Eerder dit jaar zag Prorail ervan af om Strukton Rail voor 21 miljoen het spoor rond Amersfoort te laten onderhouden. Prorail vond dat de kwaliteit voor zo’n laag bedrag niet gewaarborgd zou kunnen worden.

Asset Rail zou de aanbestedingsprocedure nu echter voor 14 miljoen hebben verworven. Dit bedrag stond ook op de website van Prorail, schrijft de krant. Prorail heeft dit bedrag na vragen van de krant aangepast tot 20,8 miljoen.

'Aangepast'

"We hebben de cijfers aangepast omdat iedere aannemer die de concessie zou hebben gekregen, 7 miljoen euro extra zou hebben ontvangen voor achterstallig onderhoud", aldus directeur assetmanagement Bart Smolders tegenover de Volkskrant.

Smolders verklaringen stroken volgens de krant niet met de informatie die andere partijen kregen. Asset Rail zou 1,3 miljoen euro hebben geoffreerd om achterstallig spoor rond Amersfoort weg te werken. De overige door Prorail toegezegde miljoenen bestaan uit bonussen die Asset Rail kan verdienen.

Volgens bronnen binnen ProRail zou men de klus met dit bedrag onmogelijk kunnen klaren, meldt de Volkskrant.

Aannemers voelen zich steeds meer gedwongen om onder de kostprijs te gaan bieden, omdat Prorail dikwijls voor de laagste bieder kiest.

FNV Spoor

Nederland zal 75 procent van zijn vakmanschap kwijtraken als Prorail dit beleid voortzet, zegt Egon Groen van FNV Spoor tegen NU.nl.

"Dit gaat onmiddellijk consequenties hebben voor de prestaties en veiligheid op het spoor. Dit is een race to the bottom", aldus Groen

"Prorail moet eens gaan bedenken wat acceptabel onderhoud is, zonder alleen te kijken op wat er te besparen valt.”

Lees meer over:
Tip de redactie