'Organisatie IGZ moet op de schop'

DEN HAAG - De top van de Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ) moet kleiner, op de vloer moeten er ongeveer 50 werknemers bij en de regiokantoren in het land moeten dicht.

Inspecteurs moeten minder tijd besteden aan het uitgebreid rapporteren en moeten vaker onaangekondigde inspectiebezoeken uitvoeren.

Er moet meer roulatie komen bij de inspecteurs. Als ze te lang bij een en dezelfde instelling aan het werk zijn, gaan ze zich te veel inleven en te veel meeleven. Dat is niet goed voor hun alertheid.

Ook moet er een meldpunt komen waar iedereen terecht kan met klachten. Dat meldpunt ziet erop toe dat de klacht goed afgehandeld wordt door de juiste instantie: de zorgaanbieder zelf of de inspectie.

Dat zijn de adviezen van oud-minister Winnie Sorgdrager en onderzoeker Koos van der Steenhoven, die onderzoek deden naar de manier waarop de inspectie klachten afhandelt.

Ze presenteerden hun bevindingen en adviezen maandag aan minister Edith Schippers van Volksgezondheid.

Klachten

Uit de onderzoeken bleek verder dat de IGZ te lang doet over de afhandeling van klachten. Volgens Sorgdrager was het geen uitzondering dat de inspectie meer dan een jaar deed over het afsluiten van een dossier. Ook is er geen speciale aanpak voor zeer ingewikkelde dossiers.

Verder moet er wat de onderzoekers betreft één wet komen waarin het toezicht van de IGZ wordt geregeld. Nu zijn de afspraken verdeeld over 25 wetten. Daardoor moeten zelfs experts soms zoeken om duidelijkheid te krijgen over de taken en bevoegdheden van de inspectie.

De rapporten van Sorgdrager en Van der Steenhoven sluiten achteraan een lange rij van rapporten en adviezen. Die zijn steeds door de inspectie en de politiek omarmd. ''Maar de uitvoering stokte steeds'', aldus Van der Steenhoven.

Sommige adviezen uit de vorige rapporten zijn daarom ook nu weer overgenomen. Hij ziet een mooie taak weggelegd voor de nieuwe inspecteur-generaal van de IGZ, Ronnie van Diemen-Steenvoorde, die op 1 december aan het werk gaat en die volgens hem ''van wanten weet''.

Borstimplantaten

Als de inspectie de meldingen over de slechte Franse borstimplantaten van het merk PIP niet alleen had geregistreerd maar ook had geanalyseerd, waren de problemen mogelijk eerder aan de orde gekomen, aldus het rapport.

Volgens Sorgdrager heeft de inspectie de meldingen van problemen met borstimplantaten niet actief opgepakt. Ze stelt dat de inspectie ,,laat" aan de slag is gegaan met het probleem. Dat kwam omdat het niet was opgevallen dat er vrij veel meldingen binnenkwamen over hetzelfde probleem.

De inspectie ondernam pas actie nadat er signalen uit het buitenland waren gekomen. In Frankrijk trok men aan de bel na een toename van het aantal meldingen over de PIP-implantaten. Daarop ging de IGZ er ook mee aan de slag.

Afwachtende houding

Monique van den Brand van het Meldpunt Klachten Siliconen zei maandag dat ze zich herkende in de conclusies van de rapporten. ,,De IGZ heeft altijd een afwachtende houding gehad. Het lijkt alsof ze de duizenden klachten over de implantaten nooit echt serieus hebben genomen. Dat zie ik nu ook terug in het rapport.''

Volgens het rapport besteedt de inspectie in het algemeen te weinig aandacht aan een goede analyse van de meldingen en dossiers.

Lees meer over:
IGZ
Het beste uit de kranten en tijdschriften via Blendle

NUweekend

NUweekend
Deze week onder meer: De gebeurtenissen in Canada, het kwakkelen van Hema, interview met Anna Drijver, Guus Hiddink en de eerste dagen van Koenders.

Achter de lens

Achter de lens
Elke week selecteren we een bijzondere NUfoto en interviewen we de fotograaf.