Vakbonden eisen meer veiligheid

AMSTERDAM - FNV Spoor wil actie gaan voeren voor meer veiligheid op het spoor als minister Schultz van Haegen en Prorail niet binnen 24 uur met toezeggingen komen.

Dat zei FNV-bestuurder Roel Berghuis donderdag op Radio 1. "De minister kan het niet binnen een dag oplossen, maar ze kan wel toezeggingen doen", aldus Berghuis. "Wat er nu gebeurt, is dodelijk voor de spoorsector."

Na de treinbotsing van afgelopen zaterdag in Amsterdam en het incident van woensdag tussen Amsterdam en Utrecht, waar opnieuw een trein door een rood sein reed, is voor de vakbond de maat vol.

FNV Spoor eist dat het volledige Nederlandse spoornet wordt uitgerust met het Automatische Treinbeïnvloedingssysteem Verbeterde Versie. Op 3800 van de 5000 plekken is dat nog niet het geval, waardoor een trein zonder automatisch ingrijpen door rood kan rijden.

De vakbond noemt de incidenten op het spoor deze week onacceptabel en rampzalig voor reizigers, personeel en de spoorsector. Reizigers zouden voorlopig de trein mijden.

Coalitie

"Wij roepen alle organisaties die het spoor een warm hart toedragen op een coalitie te vormen die zich gaat inzetten voor veilige spoorwegen", luidt een statement van Berghuis op de website van FNV.

"Het recente ongeluk doet de spoorsector trillen. Niemand wil dit meemaken en het is de grootste nachtmerrie van het treinpersoneel."

Acties

Berghuis kon nog niet aangeven welke acties volgen als Schultz van Haegen geen toezeggingen doet over een verbeterd veiligheidssysteem door het hele land. ''Maar spoormensen zijn daar heel creatief in.''

Inmiddels is er met ERTMS ook een Europese opvolger van ATB. Reizigersorganisatie Rover pleit voor invoering van dat systeem.

CNV

Ook bestuurder Jan Wevers van CNV Vakmensen vindt dat de verantwoordelijke politici en spoorbeheerder Prorail per direct iets moeten doen aan de onveiligheid op het spoor. ''Nu is de maat echt vol'', benadrukt Wevers. ''Dit bewijst toch wel dat er per direct maatregelen moeten worden getroffen.''

CNV Vakmensen vindt dat de politiek direct geld beschikbaar moet stellen voor de overschakeling naar de vernieuwde versie van Automatische Trein Beïnvloeding (ATB). Dat systeem zorgt ervoor dat treinen die sneller dan 40 kilometer per uur rijden, stoppen als de machinist een (rood) sein negeert.

VVMC

Ook de VVMC, de vakbond voor rijdend personeel, eist actie van Schultz van Haegen. ''Voor de VVMC is de maat vol'', zo stelt de organisatie. De VVMC pleit voor een snelle invoering van de nieuwe versie van Automatische Trein Beïnvloeding (ATB). Dat systeem zorgt ervoor dat treinen die sneller dan 40 kilometer per uur rijden stoppen als de machinist een (rood) sein negeert.

''Aan de veiligheid van personeel en reizigers mag geen prijskaartje'', aldus de VVMC.

FNV Spoor eist meer veiligheid

Dagelijkse nieuwsbrief

Dagelijkse nieuwsbrief
Elke dag rond 12.00 uur het belangrijkste nieuws in uw mailbox?

NUweekend

NUweekend
Onder meer: het potentieel van Kuzu en Öztürk, de sfeer bij de VVD, Mein Kampf, tv van de toekomst en de opmars van anglicismen.