Vergeetachtige abonnementhouder mist coulance

AMERSFOORT - Houders van abonnementen krijgen vaak een boete als ze vergeten met hun ov-chipkaart in te checken om hun rit te registreren.

Vóór de verplichte invoering van de ov-chipkaart gold een goede coulanceregeling voor abonnementhouders die hun vervoersbewijs niet konden tonen.

Dit stelde het OV loket, de onafhankelijke ombudsman voor beter openbaar vervoer, in zijn maandag verschenen rapportage over het laatste kwartaal van 2011 op basis van ontvangen klachten.

Vroeger konden de abonnementhouders hun kaart bij een loket laten zien. Zo'n regeling bestaat niet, althans niet landelijk en niet uniform. Als ze vergeten in te checken, volgt vaak een boete van 35 euro. ''De beste klanten van het ov voelen zich soms behandeld als criminelen.''

Sterabonnementen

Het OV loket kreeg verder veel klachten over de zogeheten sterabonnementen, waarvan sinds 1 januari van dit jaar geen papieren versie meer beschikbaar is.

Het sterabonnement geldt binnen een door de reiziger zelf gekozen zonegebied en moet tegenwoordig ook op de ov-chipkaart geladen worden. Dat is niet bij elke vervoerder mogelijk, waarna het voor de reiziger ingewikkeld wordt.

Prijsstijgingen

Vaste klanten klagen ook over forse prijsstijgingen, bijvoorbeeld van 20 procent voor de stads- en streeksupplementen van de ov-jaarkaarten.

Daarnaast bestaat ongenoegen over ingewikkelde procedures voor vaste klanten van wie de chipkaart kapot is gegaan of verloren, en die hun abonnementsgeld terug willen.

Bij het OV loket kwamen afgelopen jaar in totaal 5617 klachten binnen, waarvan 55 procent over de ov-chipkaart ging.

Lees meer over:
Tip de redactie