NS komt met plaszak in wc-loze Sprinter

AMSTERDAM - De NS denkt de oplossing te hebben voor treinreizigers met hoge nood: een plaszak. Passagiers kunnen zich met het plastic zakje terugtrekken in een lege cabine van de machinist.

De plaszakken komen in de wc-loze Sprinters. Mocht een trein stranden in bar weer, dan kunnen de passagiers hun behoefte doen in de afbreekbare zakjes. Het gaat wel echt om reizigers met hoge nood, benadrukt de NS.

De NS hoopt zo de kritiek van reizigers weg te nemen die niet konden plassen als hun trein gestrand was.

Breder plan

Na een aantal negatieve reacties komt de NS met een nieuwe verklaring waarin wordt benadrukt dat de plaszakken onderdeel zijn van een breder plan om beter voorbereid te zijn op extreme weersomstandigheden.

De zakken zijn dus niet bedoeld door regulier gebruik en alleen als de trein strandt door bijvoorbeeld hevige sneeuwval. "Zoals iedere trein is uitgerust met een EHBO set en brandblus apparatuur wordt de nieuwe Sprinter, waar geen toiletten in aanwezig zijn, uitgerust met een zogenoemde plaszak", aldus een woordvoerder.

Noodmaatregel

Minister Melanie Schultz (verkeer) laat in een reactie bij BNR Nieuwsradio weten dat de plaszak wellicht als noodmaatregel is bedacht, maar zeker geen alternatief kan zijn voor een regulier toilet in de trein.

Schultz heeft er geen contact over gehad met de NS en moest bekennen dat ze aanvankelijk dacht dat het om een grap ging. ''Dit is zeker niet het ei van Columbus.'' Kamerleden reageerden vrijdag onthutst op de aankondiging van de NS. GroenLinks wil Schultz dinsdag in het wekelijkse vragenuurtje om opheldering vragen.

Rover

Reizigersorganisatie Rover vindt de plaszak als absolute noodmaatregel acceptabel. Echter, het moet wel een noodmaatregel blijven, zo stelt de organisatie in een reactie aan NU.nl. "De toezegging dat er toch toiletten komen in de nieuwe sprinters moet snel gerealiseerd worden", aldus een woordvoerder.

"We willen dat uiterlijk volgend jaar alle treinen toiletten hebben." Rover stelt bovendien ook dat de plaszakoplossing voor mannen een goede noodmaatregel is, maar dat het voor vrouwen meer problemen oplevert.

Kritiek

Sinds de introductie van deze generatie Sprinters is er veel kritiek. Niet alleen passagiers klagen over het ontbreken van een toilet, FNV Bondgenoot stelt dat ook het treinpersoneel ernstige hinder ondervindt.

Kamerleden vroegen in maart nog aan minister Schultz om actie te ondernemen, maar in een brief liet ze toen weten dat het laten ombouwen van de treinen te duur is. De ingreep zou maar liefst 90 miljoen euro kosten.

Schultz kwam toen met andere voorstellen, zoals de bouw van wc's op stations. Ook wilde ze laten onderzoeken of de wc-loze treinstellen mogelijk een toiletvoorziening konden krijgen door er een wagon met wc tussen of aan te hangen.

Schultz zei in april dat in 2025 alle treinen op het hoofdrailnet (intercity's, stoptreinen en Sprinters) een toilet moeten hebben. Dan moet dus in alle nieuwe Sprinters zonder toilet alsnog een toilet zijn ingebouwd.

Zitplaatsen

De NS heeft altijd laten weten de klachten serieus te nemen, maar liet eerder al weten dat er bewust voor is gekozen om de Sprinters wc-loos te maken.

"Elk toilet dat je plaatst kost vier zitplaatsen", liet een woordvoerder weten.

Grap

De vakbond voor rijdend personeel bij het spoor, de VVMC, vindt de plaszak waar het bedrijf mee komt voor reizigers met hoge nood ''verschrikkelijk''. ''Toen ik het hoorde, dacht ik echt: dit is een grap'', zegt bestuurder Wim Eilert van de vakbond.

Volgens de VVMC zijn de NS-plannen ook niet besproken met de machinisten, van wie de werkplek een soort toilet wordt. ''Mensen laten plassen op iemands werkplek, dat kan echt niet. Alleen al gezien de hygiëne, het is geen huis.''

De VVMC gaat dat ook richting de NS aangeven. ''Ze creëren maar een andere mogelijkheid. Dit is gewoon niet smakelijk.''

Korte trajecten

Sowieso worden de Sprinters volgens de vakbondsman ingezet op trajecten waar ze niet voor zijn bestemd. ''Die treinen horen op de korte trajecten, maar worden ingezet op de lange.''

Over het afvoeren van de plaszakken, wil Eilert het niet hebben. ''Daar wil ik niet eens over nadenken.'' 

Lees de reacties op Twitter op de plaszakken op NUlive

Lees meer over:

NU op NUfoto

NU op NUfoto
Bekijk de laatste nieuwsbeelden van lezers. Zelf getuige van nieuws? Stuur uw foto's in via NUfoto.

Warmtecamera's controleren motortjes

Warmtecamera's controleren motortjes
Regering van Frankrijk hoopt met camera's mechanische doping bij Tour de France te bestrijden.

Dagelijkse nieuwsbrief

Dagelijkse nieuwsbrief
Elke ochtend rond 06.00 uur weten wat het nieuws wordt?