'Meer veiligheid nodig voor bus en tram'

LEIDSCHENDAM - Bussen en trams moeten veiliger. Dat is nodig omdat bij ongevallen met bussen en trams de gevolgen vaak groot zijn.

De afgelopen tien jaar zijn er gemiddeld veertig doden per jaar gevallen bij dergelijke botsingen en moesten er 140 gewonden naar een ziekenhuis.

De meeste slachtoffers vallen overigens niet in bus of tram maar bij andere verkeersdeelnemers, aldus de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) donderdag.

De gevolgen van ongelukken zijn vaak groter dan bij ongevallen met auto's.

Fietsers

Vooral vinden er vaak ernstige tramongevallen plaats met voetgangers en fietsers. Uit cijfers blijkt dat er per afgelegde kilometer zeven keer zoveel busongevallen zijn met ernstige afloop dan ongevallen waarbij auto's betrokken zijn. Bij trams is dat zelfs twaalf keer zoveel.

De SWOV pleit ervoor om tram- en buschauffeurs beter te trainen. Ook moeten de aparte tram- en busbanen een goed geheel vormen met de naastgelegen rijbanen.

Ongelijkvloers

Het zou bovendien goed zijn voor de verkeersveiligheid om bij lightraillijnen ongelijkvloerse kruisingen aan te leggen of trams langzaam te laten rijden op plaatsen waar ander verkeer is.

De organisatie pleit er verder voor om in de concessievoorwaarden die provincies en regio's aangaan met vervoerders meer aandacht te besteden aan verkeersveiligheid.

Lees meer over:

Dagelijkse nieuwsbrief

Dagelijkse nieuwsbrief
Elke dag rond 12.00 uur het belangrijkste nieuws in uw mailbox?

NUweekend

NUweekend
Onder meer: het potentieel van Kuzu en Öztürk, de sfeer bij de VVD, Mein Kampf, tv van de toekomst en de opmars van anglicismen.