Vervoerders vergoeden overlast studenten ov-chipkaart

AMSTERDAM – De ov-bedrijven gaan kosten vergoeden die studenten maken door problemen rond de studenten ov-chipkaart.

Dat hebben de vervoerders vrijdag bekendgemaakt na overleg met staatssecretaris Van Bijsterveldt (Onderwijs). De ov-bedrijven zeggen de klachten serieus te nemen en zullen ze op een 'goede' en 'coulante' manier afhandelen.

De studenten ov-chipkaart kampt nog regelmatig met storingen, waardoor studenten geen gebruik kunnen maken van de kaart.

Bij belangengroepen als de Landelijke Studenten Vakbond (LSVb) en reizigersorganisatie ROVER regent het klachten.

Afspraken

Een woordvoerder van Van Bijsterveldt laat aan NU.nl weten dat de afspraken zijn gemaakt op aandringen van de staatssecretaris tijdens een ‘pittig’ gesprek met de vervoerbedrijven.

De staatssecretaris dringt er op aan dat de vervoerders de studenten ‘ruimhartig beoordelen’. “Studenten mogen niet de dupe worden van de problemen met de ov-chipkaart.”

De vervoerders hebben daarnaast toegezegd te kijken hoe vervangende kaarten sneller (binnen 9 dagen) kunnen worden geleverd. Ook wordt nagegaan of het beoordelen van defecten sneller kan worden uitgevoerd.

Declaraties

Met de vervoerders is afgesproken dat er gewerkt gaat worden aan 1 loket voor de declaraties van de studenten, zodat zij niet meer langs allerlei instanties moeten.

Donderdag luidde de LSVb de noodklok over de problemen rond de ov-chipkaart. Zo'n 13.000 studenten zouden de kaart niet kunnen gebruiken en een groot deel daarvan zou daardoor in geldproblemen zijn gekomen.

Lees meer over:
Tip de redactie