NS verwijt Rover inconsequent beleid

UTRECHT - De NS vindt dat reizigersorganisatie Rover zich met haar stap naar de geschillencommissie Openbaar Vervoer over de treinuitval tijdens het winterweer, bezondigt aan ''inconsequent beleid''.

Dat meldde een woordvoerster van de NS.

Het spoorbedrijf wijst erop dat het deze week als goedmaker een kortingsactie houdt voor zowel gedupeerde abonnementhouders als gewone reizigers.

Daar wordt goed gebruik van gemaakt. ''Rover was hier aanvankelijk ook over te spreken, maar het lijkt erop dat ze na de kerstborrel opeens van gedachten zijn veranderd. Bij onze klanten is de actie echter een succes, en dat is wat telt'', aldus de woordvoerster.

SER

Rover meldde dinsdag dat ze naar de commissie van de SER stapt. De organisatie wil dat de vervoerder gedupeerde klanten hun geld teruggeeft voor de reizen die zij niet konden maken tijdens de dagen dat de NS met een gehalveerde dienstregeling reed. Er gold toen een negatief reisadvies.

Geld

Ook had het spoorbedrijf graag gezien dat Rover eerst de NS zelf had benaderd, aldus de NS-woordvoerster. NS meent goed gehandeld te hebben omdat het geen geld kan teruggeven aan mensen die geen gehoor gaven aan het negatieve reisadvies.

Dat gold van vorige week zondag tot en met dinsdag. Voor de dagen ervoor, toen er ook problemen waren op het spoor maar het advies niet was uitgegaan, compenseert NS wel.

Tip de redactie