Nieuwe campagne voor vaccinatie

AMSTERDAM - Om de vaccinatie tegen baarmoederhalskanker beter aan de man te brengen wordt internet ingeschakeld en wordt meer op emotie gespeeld.

Het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu heeft een marketingbureau ingeschakeld, schrijft Trouw maandag.

Directeur infectieziektebestrijding Roel Coutinho is teleurgesteld dat bij de vaccinatie maar de helft van de opgeroepen 13- tot 16-jarige meiden kwam opdagen.

De vaccinatie werd in maart voor het eerst gegeven. Dat zou vooral zijn gekomen door de ouderwetse voorlichting, die werd overstemd door 'een storttvloed van emotionele antiprikverhalen op internet'.

Wiskunde

Ook wil het RIVM zich op internetfora in discussies mengen. Ook docenten worden bij de campagne betrokken. Dit jaar zou zijn gebleken dat een leraar Latijn of wiskunde een hele klas ervan kon overtuigen dat de vaccinatie slecht was. De voorlichting zou gegeven moeten worden door een leraar biologie of maatschappijleer.

De vorige campagne werd halverwege afgebroken. De nieuwe campagne begint in april.

Tip de redactie