Onderzoek verkabeling bij Krabbendijke duurt maanden

Het onderzoek naar de mogelijkheden om een deel van de bestaande 380 kV-verbinding bij Krabbendijke ondergronds te leggen, zodat er straks niet twee rijen masten staan, gaat maanden duren. “Er komt veel bij kijken”, legt wethouder Jaap Sinke van de gemeente Reimerswaal uit.

Op 9 mei overlegt de werkgroep die voor het onderzoek is samengesteld voor het eerst. De werkgroep bestaat uit vertegenwoordigers van netbeheerder Tennet, het ministerie van Economische Zaken, de provincie Zeeland, gemeente Reimerswaal en adviesbureau D-Cision.

Tennet realiseert de nieuwe verbinding samen met het ministerie van Economische Zaken en het ministerie van Infrastructuur en Milieu.

Minister Henk Kamp van Economische Zaken heeft toegezegd te onderzoeken of een deel van de bestaande 380 kV-verbinding bij Krabbendijke kan worden verkabeld (ondergronds worden gelegd) wanneer het tracédeel Zuid-West 380 kV-oost is gerealiseerd.

‘Er is niet veel ruimte voor ondergrondse aanleg, maar hoe ze dat inpassen, is aan het Rijk. We hebben hiervoor een keiharde toezegging van Kamp’, aldus wethouder Jaap Sinke.

Knelpunten

Door de nieuwe hoogspanningsverbinding komen er 43 masten te staan tussen Rilland en Kruiningen. De lijn begint bij het nieuwe hoogspanningsstation Rilland en loopt parallel aan de bestaande 380 kV-tracé door de gemeenten Reimerswaal en Kapelle, richting Borssele.

De masten variëren in hoogte, maar worden volgens Reimerswaal gemiddeld ongeveer zeventig meter hoog. Uitzondering hierop zijn de twee vakwerkmasten aan weerskanten bij het Kanaal door Zuid-Beveland. Die worden vanwege de benodigde vrije doorvaarthoogte bijna honderd meter hoog.

Het verzoek van de gemeente Kapelle, dat Reimerswaal steunde, om ook naar verkabeling te kijken voor de masten bij het Kanaal door Zuid-Beveland heeft Kamp niet ingewilligd.

In een brief liet de minister weten het knelpunt bij Krabbendijke, ‘gezien de stapeling van (ruimtelijke) factoren’, van een andere orde te vinden dan het knelpunt bij het Kanaal van Zuid-Beveland.

Tip de redactie