College gaat voor andere aansluiting Sloeweg dan bedrijfsleven

Als het aan het college van Gedeputeerde Staten ligt wordt de zogenoemde Halve Haarlemmermeer-variant aangelegd op de kruising van de Sloeweg en Bernhardweg. 

Het is niet de voorkeur van belanghebbenden zoals de gemeente Borsele, Veiligheidsregio Zeeland en Zeeland Seaports, maar volgens gedeputeerde Harry van der Maas een 'prima keuze' die aan de voorwaarden 'vlot, veilig en toekomstbestendig' voldoet.

Zijn collega Carla Schönknecht heeft haar voorkeur uitgesproken voor de keuze van de belanghebbenden: de Ster-variant.

De rest van het college vindt het verschil in kosten tussen deze twee echter te groot. De Ster is met 20,1 miljoen euro ruim vier miljoen euro duurder dan de Halve Haarlemmermeer, die 15,9 miljoen euro kost.

Tolheffing

In het voorstel aan Provinciale Staten beschrijven Gedeputeerde Staten het aanbod van de NV Westerscheldetunnel. Het bedrijf wil uit haar winst het verschil van vier miljoen euro best betalen. "Maar dat zijn wel middelen die via tolheffing zijn betaald", aldus Van der Maas. 

De kans is groot dat er dan langer tol moet worden betaald voordat de tunnel onder de Westerschelde is afbetaald. "En er zijn berekeningen die laten zien dat de Halve Haarlemmermeer al een vrij luxe oplossing is voor het verkeer op deze weg."

Viaduct

De Halve Haarlemmermeer telt één viaduct, één rotonde en is in vier (van de zes) rijrichtingen conflictvrij wat betekent dat automobilisten niet moeten stoppen. De Ster-variant is in alle richtingen conflictvrij, omdat er drie viaducten zijn en geen rotonde.

Provinciale Staten nemen in december een besluit over de aansluiting van de Sloeweg op de Bernhardweg. Als zij een variant kiezen kunnen de voorbereidingen beginnen. Eind 2018 zou hij dan klaar kunnen zijn. De aansluiting is het laatste deel van de verdubbeling van de Sloeweg, een project dat tot nu toe al 76,5 miljoen euro heeft gekost.

Tip de redactie