'Buurtbus is voor velen enige vervoermiddel'

Terwijl Buurtbusvereniging Zuid-Beveland enerzijds een nieuwe lijn opzet tussen Goes en Kattendijke, kampt ze anderzijds voor de drie lijnen in de Zak van Zuid-Beveland en de twee lijnen door de gemeenten Kapelle en Reimerswaal met een vrijwilligerstekort.

Daarom hoopt verenigingsvoorzitter Paul Mulder dat nieuwe mensen zich aanmelden om een dagdeel per week achter het stuur te zitten. "Voor veel reizigers is de buurtbus het enige vervoermiddel om bijvoorbeeld bij het ziekenhuis of de supermarkt te komen."

Buurtbusvereniging Zuid-Beveland heeft acht buslijnen onder haar hoede. De bussen rijden van maandag tot en met vrijdag, volgens een vaste dienstregeling.

"Voor de lijnen vanuit Goes hebben we genoeg vrijwilligers, maar de Zak van Zuid-Beveland, Kapelle en Reimerswaal zijn probleemgebieden." Als grootste gemeente is er in Goes de meeste aanwas aan vrijwilligers. Toch hoopt Mulder dat er nieuwe chauffeurs uit de gemeenten Borsele, Reimerswaal en Kapelle opstaan.

"Het is het mooiste als de buurtbussen worden bestuurd door chauffeurs uit de betreffende gemeenten. Dan rijd je echt voor elkaar."

Sneuvelt

Nu zitten er veel Goese chauffeurs achter het stuur in de 'probleemgebieden'. "Als we nog steeds te weinig vrijwilligers hebben wanneer de lijn naar Kattendijke start, dat is waarschijnlijk vanaf 12 december, dan moeten we misschien keuzes maken."

Is bijvoorbeeld de lijn naar Kattendijke drukker dan die in Kapelle, dan sneuvelt die buurtbus wellicht, schetst Mulder een scenario. Dat zou de reizigers volgens hem rauw op het dak vallen, omdat de buurtbus voor velen het enige vervoermiddel is.

"We brengen mensen vanuit hun dorp naar bijvoorbeeld het ziekenhuis, het treinstation of de supermarkt. Niet iedereen heeft familie met een auto."

Behouden

De dorpsraad in Kattendijke is dan ook blij dat er een buurtbus komt, weet de verenigingsvoorzitter. "Het betekent dat mensen, hoewel er steeds minder voorzieningen zijn, langer in hun dorp kunnen blijven wonen."

Sinds maart rijden er twee bussen door Kapelle en Reimerswaal. Voorheen was dat er één. "In maart hadden we 23 vrijwilligers, nu nog zestien. Van hen zijn er drie ziek. Het is een zware klus om de twee bussen, goed voor twintig dagdelen, met zo weinig vrijwilligers draaiende te houden."

Mulder stelt dat het niet alleen moeilijk is om vrijwilligers te werven, maar ook om ze te behouden. "Veel chauffeurs zijn senioren en vallen uit door ziekte of doordat ze mantelzorger voor hun partner worden." Ook gebeurt het dat vrijwilligers stoppen, omdat ze een betaalde baan hebben gevonden.

Vrolijke gezichten

Vertrekken omdat het werk in de bus niet leuk is, doet volgens de voorzitter bijna niemand. "Ik heb in al die tijd één keer meegemaakt dat een persoon het werk een verplichting vond."

Chauffeur zijn voor de buurtbus is een plezierige en nuttige tijdsbesteding, zegt Mulder. "We zorgen er echt voor dat mensen kunnen komen waar ze moeten zijn. Je ziet allemaal vrolijke gezichten en er is tijd voor een praatje-pot. Door de buurtbus kunnen de reizigers onafhankelijk blijven."

Wie minimaal een dagdeel per week chauffeur wil zijn op een buurtbus in Zuid-Beveland en een rijbewijs heeft, kan zich aanmelden als vrijwilliger.

Tip de redactie