Sluisdeur Hansweert ophijsen duurt langer dan verwacht

Het blijkt donderdag een zware klus om de sluisdeur van het sluizencomplex in Hansweert op te hijsen. Rijkswaterstaat haalt de deur weg voor onderhoud, maar dat duurt langer dan verwacht, omdat de sluisdeur zwaarder is dan ingeschat.

Rijkswaterstaat liet rond de middag weten er wel vanuit te gaan dat de klus vandaag geklaard wordt. “We krijgen nog geen signalen van de aannemer dat het werk vandaag niet lukt”, vertelt een woordvoerder van Rijkswaterstaat. 

Het is de bedoeling dat de sluisdeur donderdag verwisseld wordt door een vervangend exemplaar.

De deur heeft tien jaar in het water gezeten en blijkt zwaarder dan verwacht door de aangroei van bijvoorbeeld mosselen en het water en slib dat in de holle sluisdeur achterblijft. 

De deur wordt sinds vanmorgen geleidelijk opgehesen, zodat het water eruit kan lopen. “De deur zelf weegt 320 ton. Met de aangroei erbij is dat over de vierhonderd ton.”

Oplossing

De aannemer zoekt een oplossing om de deur alsnog uit de sluis te tillen. “Een scenario kan zijn om de aangroei weg te halen. Ook kunnen misschien de twee onderrolwagens, die onder de sluis zitten om de sluis te kunnen verplaatsen, weggehaald worden. Die wegen twintig ton per stuk.”

Onderhoud

De sluisdeur gaat voor groot onderhoud naar Moerdijk. De renovatie is nodig om storingen te voorkomen en de levensduur van de deur te verlengen.

In Moerdijk worden roestplekken en schades van bijvoorbeeld kleine aanvaringen hersteld.

Scheepvaart

Rijkswaterstaat spreekt van een flinke onderhoudsklus, omdat meerdere sluisdeuren aan een opknapbeurt toe zijn. Het gaat om deuren van de sluizen bij Hansweert en van het Krammersluizencomplex bij Tholen.

Deze werkzaamheden vinden in dezelfde periode plaats om de hinder voor de scheepvaart te beperken. Schepen hoeven nu maar één periode om te varen via de Kreekraksluizen.

Tip de redactie