PepsiCo verkoopt wereldwijd meer frisdrank en snacks

De Amerikaanse frisdrank- en snackproducent PepsiCo heeft afgelopen kwartaal wereldwijd meer van zijn producten aan de man gebracht. 

Daarmee weerstond het bedrijf naar eigen zeggen lastige marktomstandigheden in eigen land en een aanhoudend wisselvallig klimaat in veel opkomende markten.

PepsiCo rapporteerde woensdag een kwartaalomzet van ruim 12 miljard dollar (11 miljard euro). Dat komt neer op een groei van 2 procent ten opzichte van de vergelijkbare periode vorig jaar. De nettowinst viel met 1,2 miljard dollar ruim 40 procent hoger uit. Die winststijging was mede te danken aan kostenbesparingen.

Het bedrijf achter bekende merken als Pepsi, Lays en Quaker heeft de wind weer in de zeilen sinds het werk maakt van gezondere voeding. Zo is het gebruik van suiker en zout in frisdranken en snacks flink verminderd.

Daarnaast heeft het bedrijf flink geïnvesteerd in nieuwe producten, zoals verantwoorde sapjes en op thee gebaseerde dranken. Dat gevarieerdere productaanbod werpt zijn vruchten af.

De resultaten voldoen aan de eigen verwachtingen van Pepsico, dat dan ook geen aanleiding ziet de prognoses voor de rest van het jaar te wijzigen. Het bedrijf verwacht dat de omzetgroei de komende maanden verder aantrekt en over heel 2017 uitkomt op minstens 3 procent. Ook de winst neemt naar verwachting toe ten opzichte van 2016.

Lees meer over:
Tip de redactie