'Siemens en Bombardier praten over fusie treinendivisies'

Het Duitse technologieconcern Siemens is in gesprek met de Canadese producent van transportmiddelen Bombardier over een mogelijke samenvoeging van hun treinendivisies. 

Daardoor zou een bedrijf ter waarde van ruim 10 miljard euro kunnen ontstaan.

De treinentak van Siemens is vooral bekend als fabrikant van de hogesnelheidstrein ICE, maar maakt ook stadstrams en spoorapparatuur.

Bombardier levert onder meer de locomotieven van de Intercity Direct-treinen op het Nederlandse HSL-spoor. De twee bedrijven trekken al langer samen op bij aanbestedingen in Europa.

De gesprekken zijn volgens persbureau Bloomberg eerder dit jaar begonnen. De uitkomst is nog onzeker, ook omdat een eventuele overeenkomst op verzet kan rekenen van de vakbonden en mogelijk ook toezichthouders. Samen zouden Siemens en Bombardier een erg sterke marktpositie krijgen in Europa.

Zwaar weer

Bombardier verkeert in zwaar weer door vertragingen en kostenoverschrijdingen bij de ontwikkeling van een nieuwe serie vliegtuigen. Het bedrijf kondigde vorig jaar een reorganisatie aan waardoor wereldwijd vele duizenden banen komen te vervallen.

Om de financiële positie te verbeteren, werd bovendien een belang van 30 procent in de treinendivisie verkocht aan een investeerder.

Tegenvallers

Siemens heeft de laatste jaren ook een aantal fikse tegenvallers moeten incasseren. Europese treinenbouwers kampen met steeds fellere concurrentie van Chinese branchegenoten. Om die beter het hoofd te kunnen bieden, werd eerder gedacht aan een fusie met het Franse Alstom.

Dit bedrijf had op het gebied van energie een aanwinst kunnen zijn. Maar de energietak van Alstom viel in handen van het Amerikaanse bedrijf General Electric (GE). Siemens besloot daarna eerst intern orde op zaken te stellen.

Lees meer over:
Tip de redactie