Gazelle-eigenaar Pon doet overnamebod op fabrikant Batavus en Sparta

Accell Group heeft een bod van Pon Holdings ontvangen om Accell Group samen te voegen met de eigen fietsactiviteiten.

Dat maakt de fietsenfabrikant, bekend van merken als Batavus, Sparta en Koga dinsdag bekend, naar aanleiding van geruchten in de markt.

Het gaat om een openbaar bod in contanten op alle uitgegeven en uitstaande aandelen Accell Group. Pon biedt 32,72 euro per aandeel van Accell. Dat is bijna een kwart meer dan de slotkoers van Accell op maandag.

Door de overname zou volgens Pon het grootste fietsenbedrijf ter wereld ontstaan. Pon is voornamelijk bekend als belangrijke importeur en verkoper van auto's. Daarnaast bezit de onderneming, die ook actief is in onder meer de scheepvaart en de energievoorziening, een aantal bekende fietsmerken als Gazelle, Union en Cervélo.

Tien merken

Het bedrijf is met tien fietsenmerken actief in onder meer Nederland, Duitsland, de Verenigde Staten, China en Australië. In totaal verwacht de onderneming dit jaar zo'n 800.000 fietsen te verkopen, voor ongeveer 700 miljoen euro.

Accell haalde vorig jaar voor het eerst een omzet van meer dan 1 miljard euro en wil die in de komende vijf jaar opvoeren naar 1,5 miljard euro. Om die sterke groei te bewerkstelligen, richt het bedrijf zich vooral op duurdere modellen, zoals elektrische fietsen en 'connected bikes'.

Accell zegt verkennende gesprekken te voeren met Pon. "De Raad van Commissarissen en de Raad van Bestuur van Accell Group zijn samen met hun financiële en juridische adviseurs alle aspecten van het voorstel zorgvuldig aan het bestuderen en evalueren", laat het bedrijf in een persverklaring weten.

Het is niet zeker of de gesprekken tot een transactie zullen leiden.

Vakbond FNV

FNV Metaal laat dinsdag in een reactie weten zich zorgen te maken over de eventuele overname. In de fabriek van Gazelle werken alle mensen aan de productielijn met een uitzendcontract, laat de vakbond weten. "Als Pon hetzelfde gaat doen met de inrichting bij Sparta en Batavus, dan is dat geen goed nieuws", aldus FNV-bestuurder Johan Voornhout.

De vakbond wacht verdere ontwikkelingen af. Mocht de overname doorgaan, dan wil FNV in gesprek over het waarborgen van de werkgelegenheid.

ACM

Pon zal volgens marktkenners de nodige hordes moeten nemen om de overname van Accell tot een goed einde te brengen. Met name in Nederland zal de Autoriteit Consument & Markt (ACM) vermoedelijk scherp kijken of er voor de consument genoeg te kiezen overblijft.

''Ik denk dat door deze stap wel wat wenkbrauwen omhoog gaan bij de ACM'', zei analist Frank Claassen van zakenbank Degroof Petercam, die het beursgenoteerde Accell al geruime tijd volgt.

Hij schat het gecombineerde marktaandeel van Pon en Accell in Nederland op ruwweg 40 tot 50 procent. ''Er komt een echt powerhouse te staan, zeker op het gebied van e-bikes.''

Zijn collega Joost van Beek van Theodoor Gilissen voorziet eveneens een kritische blik van de toezichthouder. Pon krijgt samen met Accell zo'n sterke marktpositie, dat het hogere prijzen af kan gaan dwingen. ''Ik denk niet dat dat het uitgangspunt is van deze fusie, maar het is wel iets waar de de ACM scherp naar zal kijken'', zei hij.

Van Beek wijst erop dat de twee fietsenmakers bij gebrek aan eigen verkoopkanalen nog altijd sterk afhankelijk zijn van kleine winkeliers om hun producten aan de man te brengen. ''Ze kunnen het zich niet veroorloven om die voor het hoofd te stoten door opeens veel hogere prijzen te gaan vragen'', denkt de marktvorser.

De voordelen van de samensmelting moeten volgens beide analisten vooral worden gezocht in gezamenlijke inkoop. Door samen op te trekken richting toeleveranciers kunnen Pon en Accell profiteren van aanzienlijke schaalvoordelen. Dat kan helpen een vuist te maken tegen concurrenten uit Azië waar de productiekosten lager liggen, aldus Van Beek.

Lees meer over:
Tip de redactie