Meer passagiers voor Air France-KLM in eerste kwartaal

Air France-KLM heeft het aantal passagiers in maart verder zien toenemen, opnieuw grotendeels dankzij groei bij KLM en prijsvechter Transavia. 

Over het gehele eerste kwartaal is het aantal passagiers met dik 5 procent toegenomen tot een kleine 21 miljoen.

Daarvan nam KLM circa een derde voor zijn rekening. Het aantal passagiers nam over de eerste drie maanden van dit jaar met 6,5 procent toe tot iets meer dan zeven miljoen. Air France telde een nagenoeg stabiel aantal van 11,4 miljoen reizigers. Transavia was goed voor 2,5 miljoen passagiers, een groei van bijna 30 procent.

Het aantal door passagiers gevlogen kilometers nam in het eerste kwartaal met ruim 4 procent toe, bij een dik 3 procent groter stoelaanbod. Gemiddeld was ruim 85 procent van de stoelen aan boord gevuld, een lichte verbetering ten opzichte van het eerste kwartaal van 2016.

Ticketprijzen

De druk op de ticketprijzen is in maart opnieuw wat afgenomen. Dat bevestigt volgens Air France-KLM de verbeterde trend die sinds eind 2016 zichtbaar is. De prijzen in de Europese luchtvaartbranche gingen de laatste twee jaar hard omlaag als gevolg van overcapaciteit en felle concurrentie.

''KLM heeft een veelbelovend eerste kwartaal afgesloten met een flinke groei van het aantal passagiers'', zei president-directeur Pieter Elbers. De luchtvaartmaatschappij is daarmee volgens de topman hard op weg naar haar doel om dit jaar 32 miljoen reizigers te vervoeren.

In maart vervoerde de luchtvaartgroep, inclusief Transavia, 7,5 miljoen passagiers. Dat betekent een groei van 5 procent. Het aantal door passagiers gevlogen kilometers steeg met ruim 3 procent. Doordat de capaciteit een fractie sterker groeide dan de vraag, zaten de vliegtuigen iets minder vol dan in maart 2016.

Lees meer over:

IEX.nl (mediapartner)

IEX.nl (mediapartner)
IEX.nl is hét beleggersplatform van Nederland. Volg alles van deze mediapartner. 

Chronologie AkzoNobel

Chronologie AkzoNobel
PPG Industries heeft zijn zinnen gezet op overname van AkzoNobel. Een chronologie van de gebeurtenissen.

Beleggen

Beleggen
Is beleggen voor iedereen geschikt en waar moet je aan denken als je ermee wil beginnen?
Tip de redactie