Unilever wil Becel, Blue Band en Zeeuws Meisje verkopen

Unilever wil de divisie die margarine produceert verkopen. Hiermee krijgen merken zoals Blue Band, Becel, Bona en Zeeuws Meisje waarschijnlijk een andere eigenaar.

Het is een van de maatregelen die het was- en voedingsmiddelenconcern treft om winstgevender te worden. Daarmee moet ook het rendement voor aandeelhouders worden opgekrikt.

Eerder meldde de Britse krant Sunday Telegraph dat investeringsfondsen zoals Bain Capital, CVC en Clayton Dubilier & Rice interesse hebben in de onderdelen. 

Voor de margarinetak bestaat volgens financieel topman Graeme Pitkethley ''koortsachtige interesse'', vooral bij investeerders. Een verkoop van de divisie heeft dan ook de voorkeur, al is een verzelfstandiging met een eigen beursnotering ook mogelijk als de prijs Unilever niet aanstaat.

Het Brits-Nederlandse concern staat onder druk door een recent overnamebod van de Amerikaanse branchegenoot Kraft Heinz. Unilever wees het bod af dat vervolgens werd ingetrokken. 

Aandeleninkoop 

Een andere maatregel om aandeelhouders tegemoet te komen, is het inkopen van eigen aandelen. Unilever steekt hier 5 miljard euro in. Verder wordt het dividend, de winst voor de aandeelhouders, met 12 procent verhoogd de komende jaren. 

Ook worden twee andere takken, Foods en Refreshment, samengebracht in één divisie. Het onderdeel Foods is bekend van de merken Knorr en Hellman's, Refreshment heeft onder andere Lipton en Ben & Jerry's. De hoofdvestiging van die nieuwe divisie komt in Nederland te staan, zegt Pitkethley. 

Kosten 

Verder gaat Unilever zijn huidige structuur met zowel een Britse als een Nederlandse juridische entiteit tegen het licht houden. Een vereenvoudiging ligt voor de hand. Dat kan volgens Pitkethley ook betekenen dat een keuze wordt gemaakt tussen de beursnoteringen in Londen en Amsterdam, maar daar wilde hij verder nog niet op vooruitlopen.

De ingrepen moeten er toe leiden dat de kosten in de jaren tot en met 2019 niet met de eerder gemelde 4 miljard euro, maar met 6 miljard euro omlaag gaan. Dat zal volgens Pitkethley hier en daar gepaard gaan met banenverlies, vooral op managementniveau. De herstructureringslasten voor de genoemde periode worden geschat op 3,5 miljard euro.

Topman Paul Polman vertelde ervan overtuigd te zijn dat de eigen toekomstplannen op termijn meer rendement bieden dan het onlangs afgeslagen overnamebod van branchegenoot Kraft Heinz. Analisten reageerden sceptisch en denken dat er meer nodig is om aandeelhouders te overtuigen.

Werknemers

Het besluit van Unilever om zijn margarinetak te verkopen zorgt voor onzekerheid bij de ongeveer 250 direct betrokken werknemers. Dat zei bestuurder Peter de Jong van vakbond CNV Vakmensen donderdag.

De stappen van Unilever zorgen voor veel vragen, aldus De Jong. Zo is het volgens hem onduidelijk wat er gebeurt met de onlangs aangekondigde opening van een nieuw innovatiecentrum voor voeding in Wageningen. In dat kader wordt de ontwikkelingsvestiging in Vlaardingen gesloten.

CNV sloot onlangs een sociaal akkoord rond dat besluit, maar weet volgens De Jong niet wat die afspraken nu waard zijn.

Lees meer over:
Tip de redactie