Hogere winst voor Air France-KLM

De Frans-Nederlandse luchtvaartgroep Air France-KLM heeft de winst het afgelopen jaar flink zien stijgen ten opzichte van 2015.

De nettowinst van het bedrijf kwam uit op 792 miljoen euro, tegenover 118 miljoen euro in 2015. Ook het operationele resultaat verbeterde sterk in 2016 naar 1,05 miljard.

Het bedrijf profiteerde van kostenbesparende maatregelen,een brandstofrekening die met zo'n 25 procent daalde en een stijging van de productiviteit. Wel had het concern last van een wereldwijde stijgende druk op de ticketprijzen.

Het onderliggende operationele resultaat van KLM verbeterde van 384 miljoen euro vorig jaar, naar 681 miljoen euro dit jaar. Bij Air France was er sprake van een daling naar 372 miljoen euro.

Omzet

De omzet van het bedrijf daalde eveneens met ruim 3 procent en kwam in 2016 uit op 25,7 miljard euro. Het bedrijf heeft daarnaast de schuld met honderden miljoenen teruggebracht tot 3,6 miljard euro. 

Het totaal aantal passagiers steeg binnen de groep met 4,4 procent, maar kwam vooral voor rekening van KLM en budgetdochter Transavia. Wel verbeterde zowel bij Air France als bij KLM de bezettingsgraad; de mate waarin toestellen gevuld zijn. De Franse tak heeft volgens de organisatie nog altijd veel last van terroristische aanslagen in 2016, waardoor minder mensen van en naar Frankrijk vliegen. 

"De groep laat groei zien ondanks sterke concurrentie en overcapaciteit in de sector. Ondanks de lagere kosten van brandstof, doet Air France het minder goed dan de concurrentie. Het blijft van belang om, net als bij KLM, groei en winst te realiseren voor Air France de komende tijd", zo sprak topman Jean-Marc Janaillac donderdag. 

Vracht en onderhoud

De cijfers van de vrachtdivisie blijven nog altijd achter, met een daling van zowel de hoeveelheid vervoerde vracht, als de beladingsgraad en omzet. Wel werd de capaciteit daar ook sterk teruggebracht, wat resulteerde in een nettoverlies dat licht teruggebracht werd met 1 miljoen euro. 

De onderhoudstak van het bedrijf presteerde daarentegen wel erg goed in 2016. Winst en omzet stegen daar het afgelopen jaar beide. 

Transavia

Voor het eerst in jaren was er bij Transavia geen sprake meer van verlies. De budgetmaatschapij van Air France-KLM draaide break-even.

Het concern zag het aantal passagiers zowel in Nederland als in Frankrijk toenemen. De sterkste groei kwam voor rekening van de Franse tak, die het aantal passagiers met 23 procent zag stijgen. In Nederland steeg het aantal passagiers met 11 procent. Bij de budgetdochter kwam het aantal passagiers over 2016 uit op ruim dertien miljoen. Wel zag Transavia de bezettingsgraad licht dalen met 0,7 procent.

Eerder werd door de luchtvaartgroep al gesteld dat Transavia over 2016 een kleine winst zou behalen. Maandag nog maakte topman van Air France-KLM Janaillac bekend een Duitse basis in München te sluiten, omdat deze verlieslatend is.

Personeel

Zowel Air France als KLM lag het afgelopen jaar weer overhoop met het personeel. In Nederland had KLM onder andere te maken met een pensioenconflict met de piloten en keerden de cabinemedewerkers zich tegen het vliegen met een cabinelid minder op lange afstanden. Dat leidde tot een periode van stiptheidsacties en werkonderbrekingen.

Ook kwam het tot een conflict met het grondpersoneel over arbeidsvoorwaarden. Stakingen werden daar afgewend door een uitspraak van de rechter.

In Frankrijk was er onder andere onvrede onder piloten, vanwege onder meer het uit balans raken van het aantal vluchten tussen Air France en KLM. Ook vanuit Nederland was er kritiek op de steeds verder gaande centralisatie, waarbij meer activiteiten van Nederland naar de Franse holding overgeheveld zouden worden.

In Nederland en Frankrijk verdwenen honderden banen bij het concern, waarbij er relatief gezien meer banen verloren gingen in Nederland, dan in Frankrijk.

In Frankrijk kostten de stakingen bij Air France ongeveer 130 miljoen.

Lees meer over:

IEX.nl (mediapartner)

IEX.nl (mediapartner)
IEX.nl is hét beleggersplatform van Nederland. Volg alles van deze mediapartner. 

TMG

TMG
TMG is onderwerp van een overnamestrijd. Een profiel van een van de grootste mediabedrijven van Nederland.

Monte dei Paschi

Monte dei Paschi
Wat is er aan de hand met de oudste bank ter wereld?
Tip de redactie