Gezondere producten helpen PepsiCo aan hogere omzet

De gezondheidsslag van de Amerikaanse frisdrank- en snackproducent PepsiCo legt het bedrijf vooralsnog geen windeieren.

Dat blijkt uit de woensdag gepubliceerde kwartaalcijfers. De omzet viel als verwacht 5 procent hoger uit dan een jaar eerder.

Het bedrijf verlaagde onder meer het aantal calorieën in veel van zijn frisdranken. Ook werden snacks vaker volgestopt met granen, fruit en groenten, waarmee het bedrijf met zijn producten beter aansluit bij de behoefte van de consument. PepsiCo haalde krap de helft van zijn omzet van in totaal 19,5 miljard dollar uit gezondere producten.

Zout

PepsiCo kondigde in oktober aan het gebruik van toegevoegde suikers, maar ook zout verder te willen terugschroeven. De frisdrank- en snackproducent voelt daarbij de druk van steeds meer landen die een vorm van suikertaks invoeren voor ongezonde drankjes met veel suiker.

Tegen 2025 wil PepsiCo dat minstens twee derde van zijn producten minder dan 100 calorieën aan toegevoegde suikers per 12 ounce (340 gram) bevatten.

Verder menen kenners dat PepsiCo ietwat voorzichtig is over de vooruitzichten voor het lopende boekjaar. Volgens topvrouw Indra Nooyi heeft dat alles te maken met ''macro-economische uitdagingen", zo zei ze.

PepsiCo verwacht een winst van 5,09 dollar per aandeel, minder dan de 5,15 dollar waar analisten door de bank genomen van uitgingen.

Lees meer over:

IEX.nl (mediapartner)

IEX.nl (mediapartner)
IEX.nl is hét beleggersplatform van Nederland. Volg alles van deze mediapartner. 

Chronologie AkzoNobel

Chronologie AkzoNobel
PPG Industries heeft zijn zinnen gezet op overname van AkzoNobel. Een chronologie van de gebeurtenissen.

Beleggen

Beleggen
Is beleggen voor iedereen geschikt en waar moet je aan denken als je ermee wil beginnen?
Tip de redactie