Ondernemingsraad KLM naar rechter vanwege maatregel cabinepersoneel

De ondernemingsraad (OR) van KLM stapt naar de rechter in verband met het besluit van de luchtvaartmaatschappij om op een deel van de vluchten naar verre bestemmingen minder cabinepersoneel in te zetten. 

De zaak dient volgende week donderdag bij de Ondernemingskamer van het gerechtshof in Amsterdam. Dat bevestigden zowel KLM als het hof vrijdag na een bericht van Het Financieele Dagblad (FD).

KLM vliegt sinds eind oktober op circa vier op de tien lange vluchten met een steward of stewardess minder. Dit moet KLM een besparing van 4,5 miljoen euro en een vermindering van 250 fte's opleveren.

Het bedrijf nam deze maatregel, omdat het niet lukte met de vakbonden tot afspraken te komen over andere manieren om kosten te besparen.

Advies

De ondernemingsraad is naar de rechter gestapt, omdat zij meent dat KLM het medezeggenschapsorgaan daarbij om advies had moeten vragen. De OR ziet de maatregel als een reorganisatie.

"Wij menen dat de OR adviesrecht heeft in deze kwestie, maar de zaak is nooit voorgelegd", stelt voorzitter van de OR Jan-Willem van Dijk tegen het FD. Van Dijk stelt dat een gang naar de rechter een uiterst middel is, maar zegt dat op vele andere manieren is geprobeerd om tot overeenstemming te komen.

Vakbonden

KLM ligt vanwege de maatregel ook al maanden overhoop met de vakbonden VNC en FNV Cabine. Uit onvrede voerden de bonden stiptheidsacties en uiteindelijk ook werkonderbrekingen.

Na een nieuw voorstel van KLM zijn acties opgeschort. KLM deed de bonden een handreiking door met een oplossing te komen voor een slepend conflict over de pensioenen.

VNC zag aanleiding om verder te praten met KLM, maar FNV Cabine niet. De bond heeft eerder gezegd geen actie te voeren zolang VNC nog met het bedrijf in gesprek is.

Banen

Ook liet de luchtvaartmaatschappij weten dat er volgend jaar honderden nieuwe banen bijkomen bij het vliegend personeel.

Onduidelijk is nog of de bonden nu wel bereid zijn te komen onderhandelen over een nieuwe cao. Die is nodig om de productiviteitsverbetering te bereiken waar KLM naar streeft, zonder dat de service aan de passagiers daar onder lijdt.

Lees meer over:
Tip de redactie