Nieuwe dochter Air France-KLM moet concurrentie aangaan

Luchtvaartmaatschappij Air France-KLM gaat een nieuw Frans dochterbedrijf oprichten om de concurrentie met maatschappijen uit vooral de Golfstaten aan te gaan. 

De luchtvaartmaatschappij zegt aanvallend te willen opereren door nieuwe routes te gaan openen en oude routes te heropenen. Het nieuwe bedrijf gaat naast Air France werken en maakt op vrijwillige basis gebruik van piloten van Air France. 

Air France-KLM benadrukt dat het nieuwe dochterbedrijf zich niet gaat focussen op de laagste kosten, maar wel op "competitieve markten". De kwaliteitsstandaarden aan boord zouden vergelijkbaar moeten zijn met die van Air France.

Met het nieuwe bedrijf en een reeks andere maatregelen wil Air France-KLM de vloot doen groeien naar een omvang van 435 vliegtuigen in 2020. Het concern wil tegen die tijd jaarlijks 100 miljoen passagiers vervoer en een omzet boeken van 28 miljard euro. 

Langeafstandsvluchten

Tegen 2020 wil Air France-KLM met tien langeafstandsvluchten actief zijn met de nieuwe dochter. Zo'n 30 procent van de activiteiten zou uit nieuwe routes moeten komen.

De nieuwe maatschappij krijgt eigen cabinepersoneel en gaat gebruikmaken van het grondpersoneel van Air France. De komende weken gaat Air France-KLM in overleg met de vakbonden over de voorwaarden voor het nieuwe personeel. 

Een woordvoerder van KLM benadrukt in een reactie dat het nieuwe bedrijf onder Air France valt en dat KLM daar niet bij betrokken is. 

Staking 

Air France-KLM kampte met aanhoudend zware marktomstandigheden in het derde kwartaal en werd bovendien geconfronteerd met een staking door het Franse cabinepersoneel. Die drukte het operationeel resultaat met zo'n 90 miljoen euro.

De ticketprijzen stonden tijdens de drukke zomermaanden door felle concurrentie onverminderd onder druk. Ondanks een passagiersgroei van 2,5 procent daalde de omzet met ruim 5 procent tot 6,9 miljard euro.

De operationele winst ging met bijna een zesde omlaag naar 737 miljoen euro. De nettowinst, inclusief eenmalige mee- en tegenvallers, steeg wel met 13 procent, tot 544 miljoen euro.

Terrorisme

Behalve de staking in juli en augustus speelde ook angst voor terrorisme Air France nog altijd parten. De Franse markt zelf loopt wel goed, maar de populariteit van Frankrijk als reisbestemming heeft zwaar te lijden van de aanslagen afgelopen jaar in Parijs en Nice, zei scheidend financieel topman Pierre-François Riolacci in een toelichting.

Bij KLM, waar dat probleem nauwelijks speelt, verbeterden de resultaten wel ten opzichte van het derde kwartaal van 2015. De brutomarge steeg op vergelijkbare basis met 1,5 procentpunt naar 19,6 procent.

Air France liet daarentegen een verslechtering zien van 1,7 procentpunt tot 14 procent. De bijdrage van KLM aan de operationele winst (422 miljoen euro), overtrof die van Air France (311 miljoen euro).

Pensioenlasten 

Afgezien van wisselkoerseffecten en pensioenlasten wist Air France-KLM wel de vliegkosten verder terug te dringen, al was de daling met 0,2 procent beperkt. De brandstofrekening, die daarbij niet is meegerekend, viel ruim een kwart lager uit dan een jaar eerder.

De zware marktomstandigheden zullen ook in het restant van 2016 een wissel trekken op de resultaten. Besparingen op brandstof worden meer dan tenietgedaan door druk op de ticketprijzen en nadelige wisselkoerseffecten. Afgezien van brandstof blijft Air France-KLM mikken op een kostenverlaging van 1 procent.

VNV

Pilotenvakbond VNV concludeert dat de nieuwe strategie van Air France-KLM voor het Nederlandse deel van de luchtvaartcombinatie minder nadelig uitpakt dan verwacht. 

''De voorspellingen over donkere wolken die zich boven KLM zouden samenpakken lijken onterecht'', aldus een woordvoerder van de bond. ''Het idee van één groep met twee luchtvaartmaatschappijen blijft overeind. Ook het bestuursmodel blijft ongewijzigd.''

Reactie kabinet

Ook het kabinet noemt de strategieplannen in in een eerste reactie positief, zegt staatssecretaris Sharon Dijksma (Infrastructuur en Milieu) donderdag in de Tweede Kamer.

Het plan kan een ''goede stap'' zijn om de maatschappij meer concurrerend te maken, aldus de bewindsvrouw. Verder is het volgens haar het een ''positieve zaak'' dat de nieuwe strategie van de Frans-Nederlandse luchtvaartcombinatie geen beperking oplegt aan de groei van KLM.

Voor het kabinet is het van belang dat de zelfstandige positie van KLM behouden blijft, er geen banen worden overgeheveld naar Parijs en dat het netwerk van KLM behouden blijft.

Volgende week debatteert de Tweede Kamer over Air-France KLM. Voor die dag komt het kabinet nog met een uitgebreidere schriftelijke reactie op de plannen van de luchtvaartmaatschappij.

Lees meer over:

IEX.nl (mediapartner)

IEX.nl (mediapartner)
IEX.nl is hét beleggersplatform van Nederland. Volg alles van deze mediapartner. 

Deutsche Bank

Deutsche Bank
Dit moet je weten over de problemen bij Deutsche Bank.

Gratis geld

Gratis geld
De term 'helikoptergeld' zingt rond sinds het opkoopprogramma van de ECB van start is gegaan.
Tip de redactie