Maersk splitst zich op in transporttak en olietak

Het Deense concern A.P. Møller-Maersk Group gaat zich opsplitsen in twee onderdelen. Het transportonderdeel en de olie-activiteiten gaan los van elkaar verder, meldt Maersk donderdag.

De activiteiten in de oliesector worden onderdeel van een energiedivisie die bij het conglomeraat blijft of zelfstandig verdergaat via een joint venture of een beursgang.

Maersk heeft last van lagere prijzen in de oliesector en het containervervoer. Het concern heeft eerder al kostenbesparingen doorgevoerd. De verwachting is dat de onderdelen van Maersk los van elkaar beter in staat zijn om zich aan te passen aan de nieuwe marktomstandigheden.

Mogelijk wordt de energiedivisie ook nog opgedeeld in een individueel oliebedrijf en een onderneming die zich bezighoudt met oliegerelateerde producten. Er wordt nog maximaal twee jaar uitgetrokken om daar een definitief besluit over te nemen.

A.P. Møller Holding

Volgend jaar voert Maersk al de nodige wijzigingen door in zijn manier van het rapporteren van bedrijfsresultaten. Het is overigens de bedoeling dat de overkoepelende A.P. Møller Holding een belangrijke aandeelhouder blijft in de zelfstandige activiteiten.

In juni werd topman van Maersk Nils Andersen ontslagen. Zijn opvolger Søren Skou moest een splitsing van het concern onderzoeken. Donderdag werd bekend dat financieel directeur Trond Westlie met ingang van december opstapt. Hij wordt vervangen door Jakob Stausholm. Verder gaat Kim Fejfer, de baas van APM Terminals, het concern verlaten.

Maersk Line is de grootste containervervoerder ter wereld. Moederconcern A.P. Møller-Maersk Group is gemeten naar omzet het grootste Deense concern.

Lees meer over:

finanzen.nl

finanzen.nl
finanzen.nl brengt nieuws, columns en achtergrondartikelen over de beurs.

Gratis geld

Gratis geld
De term 'helikoptergeld' zingt rond sinds het opkoopprogramma van de ECB van start is gegaan.
Tip de redactie