RTL verhoogt winstverwachting voor 2016

Mediabedrijf RTL Group is positiever geworden over de resultaten die dit jaar kunnen worden geboekt.

Mede dankzij een sterk eerste halfjaar kan 2016 een beter resultaat opleveren dan 2015, meldt het moederbedrijf van onder meer de Nederlandse RTL-zenders donderdag.

RTL zag de omzet in de eerste helft van dit jaar met ruim 3 procent stijgen naar 2,9 miljard euro, onder meer door groei bij RTL Nederland.

Het bedrijfsresultaat (ebita) liep afgelopen halfjaar met bijna 9 procent op naar 580 miljoen euro. Onder de streep zakte de nettowinst, vooral door hogere belastingen, met 3 procent naar 341 miljoen euro.

Nederland

RTL Nederland boekte een wat hogere omzet dan vorig jaar, maar zag zijn resultaat door investeringen in nieuwe programma's licht dalen. Op primetime wisten de RTL-zenders bijna een derde van het kijkerspubliek tussen 20 en 49 jaar te trekken, terwijl een kwart van die kijkers op de publieke zenders inschakelden en een vijfde naar de zenders van SBS keek.

Het kijkerspubliek is vooral te danken aan RTL4, dat bijna 20 procent van de 20 tot 49-jarigen wist te trekken. RTL 5 haalde een marktaandeel van ruim 6 procent, terwijl "mannenzender" RTL 7 naar eigen zeggen bijna 6 procent van de mannen in die leeftijdscategorie aan zich wist te binden.

Afgezien van de door het EK voetbal gedomineerde maand juni trok RTL minstens evenveel kijkers in Duitsland, Nederland, Frankrijk en België als een jaar eerder. In veel gevallen liepen de kijkcijfers zelfs verder op. De opbrengsten van digitale activiteiten namen daarnaast met dubbele cijfers toe.

Reclamemarkt

De reclamemarkt verbeterde in alle landen waar RTL actief is, behalve Hongarije. In de eerste helft van dit jaar werd waarschijnlijk het grootste deel van de reclame-inkomsten van heel 2016 al binnengehaald.

Het mediabedrijf verwacht nu dat het bedrijfsresultaat dit jaar met 1 tot 2,5 procent zal stijgen, terwijl eerder op een stabilisering werd gerekend. De prognose voor de omzet bleef onveranderd. Die neemt naar schatting met 2,5 à 5 procent toe.

YouTube

In een toelichting zegt directeur Bert Habets van RTL Nederland donderdag dat het mediabedrijf steeds meer investeert in "het nieuwe kijken". "Met Videoland en MCN (Multi Channel Network, het YouTube-netwerk van RTL, red.) hebben we een sterk fundament gelegd in nieuwe markten. Dat geeft ons de ruimte om verder te groeien."

Volgens Habets is het in de toekomst zaak om de consument centraal te blijven stellen. "Hiervoor wordt een steeds groter beroep gedaan op onze creativiteit, flexibiliteit en ons ondernemerschap."

Lees meer over:
RTL

IEX.nl (mediapartner)

IEX.nl (mediapartner)
IEX.nl is hét beleggersplatform van Nederland. Volg alles van deze mediapartner. 

Chronologie TMG

Chronologie TMG
Er speelt zich een felle overnamestrijd af rond mediabedrijf TMG. Een overzicht van de ontwikkelingen.

Ontslagrondes

Ontslagrondes
Overzicht: Banken en verzekeraars snijden diep in personeelsbestand.
Tip de redactie