Modehuis Armani geraakt door malaise in China

Net als veel andere luxemerken heeft het Italiaanse modehuis Giorgio Armani afgelopen jaar veel last gehad van de groeivertraging in China en van de verhoogde terreurdreiging in Europa.

De verkopen namen wel toe, maar in een veel trager tempo dan een jaar eerder.

Armani rapporteerde woensdag over 2015 een jaaromzet van 2,65 miljard euro. Dat is 4,5 procent meer dan in 2014, maar in dat jaar groeiden de opbrengsten nog veel spectaculairder, met 16 procent. De brutowinst kwam uit op 513 miljoen euro, dat is maar 6 miljoen meer dan een jaar eerder.

Vooral opkomende markten als China hielpen luxemerken de laatste jaren aan meer omzet. Daar is vorig jaar de klad in gekomen.

Verder zijn modehuizen als Armani sterk afhankelijk van de verkopen in exclusieve boetieks in bijvoorbeeld Parijs. Veel toeristen mijden die stad sinds de aanslagen in januari en november.

Om het tij te keren wil Armani, dat behalve kleding ook onder meer sieraden, meubels, chocolade, parfums en cosmetica verkoopt, flink investeren in zijn merken. De kaspositie van 640 miljoen euro eind 2015 biedt daarvoor voldoende ruimte, aldus het bedrijf.

Lees meer over:

IEX.nl (mediapartner)

IEX.nl (mediapartner)
IEX.nl is hét beleggersplatform van Nederland. Volg alles van deze mediapartner. 

Monte dei Paschi

Monte dei Paschi
Wat is er aan de hand met de oudste bank ter wereld?

Ontslagrondes

Ontslagrondes
Overzicht: Banken en verzekeraars snijden diep in personeelsbestand.
Tip de redactie