Ook Maersk heeft last van oliemarkt

Het Deense scheepvaart- en olieconcern A.P. Möller-Maersk heeft de winst ook in het eerste kwartaal zien kelderen als gevolg van de aanhoudende malaise op de oliemarkt. 

Onder de streep bleef 211 miljoen dollar (184 miljoen euro) over, tegen ruim 1,5 miljard dollar een jaar eerder.

Maersk kampt niet alleen met de lage olieprijzen maar ook met structurele overcapaciteit bij zijn scheepvaartdivisie, de grootste containervervoerder ter wereld.

De totale omzet ging afgelopen kwartaal met bijna een vijfde omlaag naar 8,5 miljard dollar, na een daling met 15 procent over heel 2015.

Kostenbesparingen die Maersk doorvoert om de zware marktcondities het hoofd te bieden, beginnen volgens topman Nils Smedegaard Andersen wel hun vruchten af te werpen. De oliedivisie zou daardoor bij een stabilisatie van de prijzen op het huidige niveau, dit jaar quitte kunnen draaien.

Kosten 

Maersk Oil heeft sinds 2014 zo'n 1300 banen geschrapt in een poging de kosten met een vijfde te verlagen. Die bezuinigingsoperatie lijkt op koers te liggen, al was het onderdeel afgelopen kwartaal nog wel goed voor een operationeel verlies. Bij containertak Maersk Line werd winst gemaakt, maar veel minder dan een jaar eerder.

Voor heel 2016 gaat Maersk nog altijd uit van een aanzienlijke daling van de winst ten opzichte van het toch al zwakke resultaat dat in 2015 werd behaald. Verdere bezuinigingen moeten helpen die daling wat te dempen. ''Wij blijven onze kostenbasis aanpassen aan de nieuwe omstandigheden'', zei Smedegaard Andersen.

Lees meer over:

IEX.nl (mediapartner)

IEX.nl (mediapartner)
IEX.nl is hét beleggersplatform van Nederland. Volg alles van deze mediapartner. 

Deutsche Bank

Deutsche Bank
Dit moet je weten over de problemen bij Deutsche Bank.

Gratis geld

Gratis geld
De term 'helikoptergeld' zingt rond sinds het opkoopprogramma van de ECB van start is gegaan.
Tip de redactie